Mogelijk extra investering in station Amsterdam Zuid

Nieuws

27 november 2017

De Amsterdamse gemeenteraad buigt zich deze week over een aanpassing van het project Zuidasdok en dan specifiek over de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. In het ontwerp van de stationsvernieuwing wordt verder geanticipeerd op de eventuele komst van een vijfde en zesde perronspoor.

Extra investeringen in station Amsterdam Zuid

Zuidasdok houdt bij de vernieuwing van station Amsterdam Zuid meer rekening met de mogelijke komst van een vijfde en zesde treinspoor. Hiervoor was reeds ruimte gereserveerd aan de zuidzijde van het station, Arnold Schönberglaan. Met het doorvoeren van een aanpassing in het stationsontwerp wordt verder geanticipeerd op de mogelijke realisatie van de extra sporen. Ook wordt deze ontwikkeling aangegrepen om in het station verbeteringen voor de reiziger en de stedelijke omgeving door te voeren.

Forse toename treinreizigers
Aanleiding is recent onderzoek van ProRail  naar de capaciteit van diverse stations tot 2040 . Hieruit komt naar voren dat de forse groei van het aantal treinreizigers in de Amsterdamse regio zal leiden tot knelpunten op station Amsterdam Centraal en in de ruit van Amsterdam . Vrijwel alle oplossingsrichtingen vereisen  een uitbreiding bij station Amsterdam Zuid met een derde perron met een vijfde en zesde spoor.

Verbeteringen voor de reiziger
Of en wanneer de daadwerkelijke realisatie van een vijfde en zesde spoor plaatsvindt is afhankelijk van bestuurlijke besluitvorming. Maar voordat de bouw van Zuidasdok start  houden we hiermee al rekening door de fundering te verzwaren. Dit om te voorkomen dat het station later weer op de schop moet, met alle gevolgen voor de kosten en hinder voor de omgeving. De aanpassing gaat hand in hand met verbeteringen voor de reizigers. Zo wordt nu ook de zuidelijke plint van het station voorzien van winkels. Hierdoor heeft het station straks commerciële voorzieningen aan alle zijden. Ook wordt  de fietsenstalling aan de zuidzijde van het station, die in het huidige plan in de openlucht staat, inpandig gemaakt en uitgebreid.  Dit betekent dat alle drie de fietsenstallingen zich straks binnenin het station bevinden.

Planning en kosten
De kosten die gemoeid zijn met de extra investering  komen  deels  uit de extra opbrengsten van de commerciële voorzieningen en deels uit vrijvallend  projectbudget.  Zo worden de geplande keersporen in Diemen uit de opdracht van Zuidasdok gehaald en wordt het bedrag dat hierdoor vrijvalt ingezet. Tevens doet Vervoerregio Amsterdam een extra bijdrage voor de fietsenstalling. De wijzigingen  in het station leiden niet tot een aanpassing van de eindoplevering Zuidasdok, dit blijft 2028. In november en december nemen de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, de Amsterdamse gemeenteraad en het dagelijks bestuur van Vervoerregio Amsterdam een definitief besluit over de extra investering.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers