Verkenning ideeën voor uitbreiding station Eindhoven Centraal
Nieuws
De capaciteit van de Spoorknoop Eindhoven is op termijn niet meer voldoende voor de ambities van de regionale en (inter)nationale verbindingen. Daarnaast is Brainportregio Eindhoven enorm in ontwikkeling op het gebied van werkgelegenheid en woningbouw. Daarbij wordt een mobiliteitstransitie van auto naar andere modaliteiten gestimuleerd. Dit is de aanleiding om de MIRT-verkenning OV-knoop Brainportregio Eindhoven te starten.
Meegroeien
ProRail en gemeente Eindhoven bekijken in de komende twee jaar welke oplossingen er zijn om het trein- en busstation met de ambities en ontwikkelingen mee te laten groeien. Begin december is Movares geselecteerd om samen met ProRail oplossingen te onderzoeken.
Het huidige spoornetwerk is ontoereikend voor de ambities op regionale en (inter)nationale verbindingen. Er is behoefte aan meer treinen en betere verbindingen naar de rest van Nederland en goede verbindingen met Europa. Station Eindhoven Centraal en de omliggende spoorinfrastructuur zijn hierin een belangrijke schakel. De druk op de bereikbaarheid van de regio komt voort uit de harde groei van de Brainport Eindhoven. In het stedelijk gebied van deze regio komen er 72.000 werkplekken bij en 62.000 woningen, waarvan 10.000 in het centrum van Eindhoven.
Integrale verkenning
De bedoeling is twee extra perronsporen op station Eindhoven Centraal. Op de kortere termijn zijn aanpassingen aan het spoor nodig, aan de oost- en westzijde van het station. De gemeente Eindhoven verkent verder een nieuw ondergronds busstation en fietsenstalling en een nieuwe gezamenlijke ontvangsthal aan de noordzijde voor trein, bus en fiets.
In de MIRT-verkenning wordt integraal bekeken of de onderdelen haalbaar zijn, wat mogelijke oplossingen zijn en welk alternatief de voorkeur heeft. Dit gebeurt in samenwerking met ingenieursbureau Movares Nederland BV. De verkenning leidt uiteindelijk tot een (bestuurlijk) voorkeursalternatief. Na besluitvorming wordt bekend, welke onderdelen verder worden uitgewerkt in de planning- en studiefase.
Een ov-knooppunt
Met aanpassingen aan het spoor, het trein- en busstation en de fietsenstalling versterken we Eindhoven als goed functionerend ov-knooppunt en zorgen we voor een goede bereikbaarheid van stad en regio. Zo kunnen het groeiende aantal reizigers per trein, bus, fiets en te voet in de toekomst nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming bereiken.
Meer nieuws
-
Planuitwerking voor nieuw station Rotterdam Stadionpark van start
29 november 2024
-
Geen treinverkeer tussen Vlissingen en Middelburg
11 november 2024
-
Vernieuwd Den Haag Hollands Spoor feestelijk geopend
1 oktober 2024