Na een week weer treinen tussen Utrecht en Geldermalsen

Nieuws

21 juli 2023

Als we het treinverkeer een week lang stilleggen op één van de drukst bereden trajecten van Nederland, dan moet dat het wel waard zijn. Daarom voerden we veel werkzaamheden tegelijkertijd uit. Vandaag, 21 juli, is om 13.00 uur het treinverkeer weer opgestart.

Druk traject vraagt extra onderhoud

Bouwmanager Luc ter Horst legt uit wat we gedaan hebben: “Op dit traject rijdt NS zes intercity’s en vier sprinters per uur, per richting. Daarnaast rijden er regelmatig goederentreinen. Als een traject zoals deze zoveel gebruikt wordt, is het extra belangrijk dat we goed en tijdig onderhoud uitvoeren. Dat hebben we de afgelopen week gedaan.”

Vanuit verschillende projecten is gewerkt aan betrouwbaar spoor. “Zo zijn op meerdere locaties spoorrails, dwarsliggers en grind (ballast) vervangen. Er is aan bovenleidingen gewerkt en er zijn raildempers geplaatst ter hoogte van Schalkwijk. Hierdoor heeft het treinverkeer minder geluidsoverlast voor de omgeving”, legt Luc uit.

  • Spoorvernieuwing in de buurt van de Kuilenburgse spoorbrug
    Spoorvernieuwing in de buurt van de Kuilenburgse spoorbrug
  • Conserveringswerkzaamheden aan de Kuilenburgse spoorbrug
    Conserveringswerkzaamheden aan de Kuilenburgse spoorbrug
  • Spoorvernieuwing op de brug over het Amsterdam Rijnkanaal
    Spoorvernieuwing op de brug over het Amsterdam Rijnkanaal
  • Het plaatsen van geluidsschermen in Tricht
    Het plaatsen van geluidsschermen in Tricht
  • Aan een bovenleidingportaal wordt een isolator geplaatst
    Aan een bovenleidingportaal wordt een isolator geplaatst

Verfbeurt en geluidsschermen

Een andere grote klus is het in stand houden van de Kuilenburgse spoorbrug: de brug over de Lek bij Culemborg. Luc: “Deze brug uit 1989 zijn we aan het conserveren zoals dat heet. We reinigen de brug, ontroesten hem waar nodig en brengen een nieuwe beschermlaag aan. Ook schilderen we de brug opnieuw. Op deze manier blijft de brug toekomstbestendig.”

Bij Geldermalsen plaatsten we in het dorp Tricht geluidsschermen. Dit omdat het treinverkeer hier voor geluidsoverlast zorgde. Deze werkzaamheden zijn onderdeel van het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG). “Het was flink aanpoten, maar we hebben alles op tijd af kunnen krijgen,” aldus Luc. “Deze werkzaamheden zijn allemaal nodig om Nederland in beweging te houden. Juist op een druk traject als dit.”

Zomerwerk

Ieder jaar weer: in de zomer werken we aan het spoor. En ieder jaar heeft dat vervelende gevolgen. Voor reizigers en omwonenden. Het geeft drukte in trein, bus en op het station. Het zorgt voor files, lawaai en stof in je tuin. Kan dat nou niet anders? Waarom doen we dat?

Lees meer Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers