Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik
Nieuws
Boven de nieuwe Brittenpassage op station Amsterdam Zuid bouwen we aan een nieuw treinperron voor de sporen 1 en 2. Om die reden was het perron afgesloten en reden er tot 27 maart minder treinen van en naar station Amsterdam Zuid.
Volgens planning afgerond
De bouw verliep volgens planning. Eerder werkte Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) in de Brittenpassage aan de wanden waarop het nieuwe perron komt te rusten. Inmiddels zijn de bouwers boven de grond druk in de weer met het perron zelf. Vanaf 27 maart is het nieuwe treinperron weer toegankelijk. Treinen rijden dan van en naar station Amsterdam Zuid weer volgens de normale dienstregeling.
De bouw van het nieuwe perron begon met een volledig nieuwe staalconstructie. Daar bovenop zijn prefab betonnen platen geplaatst. Weer daarbovenop vlechten we een laag wapening waar we beton op storten. Het perron moet straks namelijk stevig genoeg zijn om naast een groot aantal reizigers ook het gewicht van de nieuwe perronkappen te kunnen dragen. Zodra het beton is uitgehard, kan Bouwcombinatie Nieuw-Zuid starten met de afwerking van het perron, inclusief het aanbrengen van een glazen plafond van de Brittenpassage. Dit glas zorgt straks voor daglicht in de nieuwe passage. Het plaatsen van de perronkappen voor beide perrons volgt later in 2025.
Tweede treinperron
Precies dezelfde volgorde doorliepen we in januari al bij het perron voor spoor 3 en 4. We vervingen dit tijdelijke treinperron boven de Brittenpassage ook voor een definitief perron. Tussen 12 tot en met 26 maart was bovendien één treinspoor op het station buitendienst te nemen. Dit was nodig voor groot onderhoud dat werd uitgevoerd aan de verbinding richting Schiphol. We hebben dankbaar gebruik gemaakt van de extra tijd die we hierdoor hadden om het nieuwe treinperron te bouwen.
Vernieuwing station Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid barst uit zijn voegen. Om het groeiend aantal reizigers te kunnen verwerken, bouwen we aan een extra toegang: de Brittenpassage. Zodra deze open is, uiterlijk in 2027, beginnen we aan de Minervapassage.