Nieuwe sporen Dijksgracht Amsterdam in gebruik
Nieuws
In de ochtend van 14 april reed voor het eerst een trein over de nieuwe sporen op de Dijksgracht. Sinds begin dit jaar werkte aannemer Dura Vermeer aan deze sporen die over de nieuwe vrije kruising zijn komen te liggen. “Een belangrijke stap in het mogelijk maken van meer treinverkeer van en naar Amsterdam Centraal,” vertelt Leen Molema, bouwmanager bij ProRail.
Sluitstuk
De afgelopen weken is 24 uur per dag gewerkt om de nieuwe sporen aan te sluiten op het bestaande spoornet. "Het is het sluitstuk van maanden aan voorbereidende werkzaamheden," legt Leen uit. Eerst bouwde aannemer Strukton het eerste deel van de vrije kruising: een betonnen tunnel op de Dijksgracht. Daarna begon Dura Vermeer met het aanleggen van de sporen.
Leen: "Dat betekent ballastgrind aanvoeren, dwarsliggers leggen met daarop de spoorstaven. Het plaatsen van de bovenleidingsportalen, inclusief fundering. En daarna de bovenleiding ophangen. De treinbeveiliging is aangepast en er zijn nieuwe seinen geplaatst. Ook is overbodig geworden spoor weggehaald."
Een omvangrijke klus, midden in Amsterdam. "Veel materialen konden we aanvoeren met de trein, maar bijvoorbeeld zand en ballast ging per boot. Zo werd het wegverkeer niet gehinderd en probeerden we de overlast voor de omgeving te beperken."
Belangrijke stap
Vanmorgen is het nieuwe spoor in gebruik genomen. Leen: “Het klinkt misschien raar, maar het is een speciaal moment. En een belangrijke stap in de bouw van de vrije kruising. Het was, in combinatie met het werk op Amsterdam Centraal, echt aanpoten de afgelopen weken. De planning was strak, maar we waren op tijd klaar. Op naar een nieuwe stap, hier midden in de stad.”
De komende weken worden nog wat laatste sloopwerkzaamheden afgemaakt. Daarna gaat Strukton verder met de bouw van het laatste deel van de tunnel. Aan de noordkant komt nog een deel aan het betonnen bouwwerk, daar waar eerder nog spoor lag. Zo bouwen we stap voor stap aan de nieuwe vrije kruising op de Dijksgracht.
Bouwen voor meer treinverkeer
Op voormalig emplacement Dijksgracht maken we een 'vrije spoorkruising'. Dat betekent dat sporen in een tunnel onder de andere sporen door gaan lopen. Hierdoor kunnen treinen elkaar makkelijker kruisen en hoeven dus in de toekomst niet langer op elkaar te wachten. Zo kunnen treinen sneller en makkelijker van en naar het station rijden. Treinen rijden tevens op vaste corridors, waardoor er ook minder kans is op verstoring.
Meer ruimte
ProRail werkt hard in en om station Amsterdam Centraal. De werkzaamheden gingen van start in 2021 en duren ongeveer 10 jaar. Reizigers kunnen dan elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte.
Meer nieuws
-
Informatieavond in Heino over werkzaamheden aan station
15 april 2025
-
K_Dekker vervangt zinker met ProRail-kabels in Amsterdam
14 april 2025
-
Sneller thuis dankzij beter spoor tussen Den Haag en Rotterdam
14 april 2025