Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuws
ProRail laat een nieuwe verkeersleidingspost bouwen in Barendrecht. Op de nieuwe locatie wordt de post Rotterdam samengevoegd met de post op emplacement Kijfhoek. Ook onze incidentenbestrijders krijgen een eigen plek in het nieuwe gebouw.
Barendrecht
De nieuwe verkeersleidingspost komt recht tegenover het station in Barendrecht. Gekozen is voor de gemeente Barendrecht omdat het een goed te bereiken plek is, die voor de incidentenbestrijders centraal ligt in de regio. Ook emplacement Kijfhoek, van waaruit het spoorgoederenvervoer op de Betuweroute wordt aangestuurd, is vanaf daar snel te bereiken.
Nieuwbouw
De Verkeersleiding is op dit moment gehuisvest in gebouwen die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd (gebouwd in de jaren zeventig). De incidentenbestrijders van ProRail hebben meer ruimte nodig voor hun wagenpark en materiaal. Door deze wensen te combineren kunnen we geld besparen. Ook kunnen incidentenbestrijding en verkeersleiding op de nieuwe post beter samenwerken.
Duurzaamheid
We willen het spoor en onze gebouwen zo duurzaam mogelijk maken. Dat geldt ook voor de te bouwen verkeersleidingspost in Barendrecht. Dat proberen we te bereiken door energieneutraal en ‘circulair’ te bouwen. Circulair bouwen betekent dat we er alles aan doen om verspilling van grondstoffen en materialen te voorkomen. Door circulair en energieneutraal te bouwen verminderen we CO2-uitstoot.
Grondaankoop
Er is een optieovereenkomst voor de beoogde locatie afgesloten. De gesprekken met de gemeente voor de grondaankoop verlopen in goede harmonie. Het zal nog enkele jaren duren voordat het gebouw er daadwerkelijk staat.
Denk jij met ons mee over het aanbestedingsproces?
Op 6 februari 2018 wordt in Utrecht een plenaire sessie georganiseerd waar geïnteresseerde partijen meer informatie kunnen verwachten over dit project en anoniem hun mening kunnen geven op diverse stellingen en vragen vanuit ProRail. Op basis van deze input scherpt ProRail de aanbestedings-vraag aan. Ook is er gelegenheid tot netwerken op de afsluitende borrel. Vervolgens zal ProRail met (een deel van) de geïnteresseerde partijen individuele gesprekken voeren op 6 en 8 maart 2018.
Meer nieuws
-
John Voppen herbenoemd als vice-president van EIM
23 juni 2021
-
Hard op weg naar nog meer CO2-reductie
2 juni 2021
-
De internationale trein krijgt vleugels
20 november 2020