'Nieuwe’ wissels in Amsterdam komen uit Eindhoven
Nieuws
In de Amsterdamse Westhaven werden in het weekend van 9 en 10 juli vier wissels met betonnen dwarsliggers vervangen. Maar dit waren niet zomaar wissels: ze zijn hergebruikt! De wissels lagen eerder bij het station Eindhoven en zijn op initiatief van aannemer Dura Vermeer en in opdracht van ProRail hergebruikt in de Westhaven. Deze duurzame manier van omgaan met gebruikte spooronderdelen komt steeds vaker voor.
Maatwerk
Vorig jaar zijn er wissels bij Eindhoven vervangen. Een aantal daarvan konden we hergebruiken door ze op te knappen. Nu zijn vier van die wissels begonnen aan een tweede leven in Amsterdam. Lang niet alle wissels worden nieuw gebouwd, legt Rogé Verboom, bouwmanager van ProRail, uit: “Wissels die bijvoorbeeld druk bereden zijn, kunnen na wat onderhoud nog jaren mee op een rustigere plek op het spoor. Maar het blijft wel maatwerk.”
Steeds vaker
We kijken dus goed naar welke onderdelen opnieuw kunnen worden gebruikt. Dat is duurzamer en de hoge grondstofprijzen maken het extra aantrekkelijk, vertelt Marco Kool, projectmanager bij Dura Vermeer: “Het is nu nog belangrijker om goed te kijken welke spullen je al hebt zodat je minder nieuw hoeft aan te schaffen. Zo belasten we én het milieu én de portemonnee van de belastingbetaler minder.” Er liggen nog twee wissels uit Eindhoven te wachten op hun nieuwe plek, het opstelterrein Watergraafsmeer. Werkzaamheden daarvoor vinden in september van dit jaar plaats.
Het is nu nog belangrijker om goed te kijken welke spullen je al hebt.
ProRail Verduurzaamt
ProRail wil meer reizigers- en goederenvervoer per spoor stimuleren, zowel binnen Nederland als internationaal. Vervoer per spoor is immers één van de meest duurzame vormen van mobiliteit. Daarbij willen we als organisatie zelf ook duurzaam werken. We bouwen aan een circulair spoor waarbij materialen worden hergebruikt, (schaarse) grondstoffen voor toekomstig gebruik worden behouden en vervuilende materialen worden vervangen. Zo verminderen we het verbranden en storten van materialen. Door hergebruik van materialen te stimuleren werken wij toe naar een volledig klimaatneutraal en circulaire rijksinfrastructuur in 2050. Hiermee wordt de uitstoot van broeikasgassen sterk teruggebracht.
'Kijk, daar komt er nog een'
We waren erbij, toen de Eindhovense wissels werden gebracht in de Amsterdamse Westhaven. We spraken er met bouwmanager Rogé en projectmanager Marco over het hoe en waarom.
Kijk ook hier eens
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Liften op station Nijmegen Heyendaal langer buiten gebruik
17 december 2024
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024