Non-stop veiligheid campagne op het spoor
Nieuws
Veiligheid op het spoor gaat boven alles. Niet alleen voor reizigers, maar ook voor mensen die aan het spoor werken en naast het spoor wonen en in het verkeer met het spoor te maken hebben. Daarom werkt ProRail non-stop aan een veilig en betrouwbaar spoor en voeren wij campagne om de veiligheid van en op het spoor te verbeteren. 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Overwegen
Elk jaar vinden er aanrijdingen plaats op overwegen. Waarvan een aantal met dodelijke afloop. De gevolgen van een ongeval met een trein zijn groot. Daarom doet ProRail er alles aan om aanrijdingen te voorkomen. Door overwegen veiliger te maken. Door ze waar het kan te saneren of te vervangen door tunnels. Door gebruik te maken van nieuwe innovaties. En: door mensen continue te blijven vertellen hoe ze zo veilig mogelijk oversteken.
Jong geleerd is oud gedaan
Onder het motto jong geleerd is oud gedaan, herhalen we met Pazzup al 11 jaar lang de boodschap: het spoor is geen speeltuin, wees voorzichtig. En we wonnen met de campagne zelfs een prijs. Ook deze week schrijven we weer scholen aan om ons lespakket te bestellen en we bieden actief gastlessen aan op scholen dicht bij het spoor. Naast Pazzup voeren wij het hele jaar door campagne om mensen te informeren over de gevaren van onveilig gedrag op overwegen én rond het spoor. Onze Incidentbestrijders voeren regelmatig controles uit bij overwegen door het hele land. Tweemaal per jaar zetten wij de campagne kracht bij door op radio, tv, lokale media, internet en sociale media zoals Twitter, Instagram, YouTtube en Facebook aandacht te vragen voor veilig gedrag bij overwegen.
Bekende Nederlanders
Daarbij maakt ProRail regelmatig gebruik van bekende Nederlanders. In 2013 was Dennis Storm, bekend van de BNN-jongerenprogramma’s Proefkonijnen en Try before you die, het gezicht van onze 'laat je niet misleiden' campagne. In 2010 ondersteunde bekende Nederlanders als Pauline Wingelaar, van Gooische Meiden en toenmalig Ajax keeper Kenneth Vermeer de campagne. In 2012 verleende Mr. Polska zijn medewerking aan de ‘weer naar school’ campagneweken. En dit jaar voert Jandino samen met ProRail campagne voor veiligere overwegen.
Doe het veilig
Bekijk voor 14 november de campagnepagina die speciaal voor jongeren is ontwikkeld op prorail.nl/doehetveilig.
Prijzen en nominaties
Onze campagnes vallen regelmatig in de prijzen. De radiocommercial ‘Koebel’ werd in 2014 gekozen tot beste reclamespot in de categorie Non-profit. In de commercial word je gevraagd hoe vaak je een koebel hoort. In 2013 werd onze radiocommercial twee maal genomineerd. Ook ‘wonnen’ wij weleens de prijs voor de irritantste reclame.
Campagne voeren blijft nodig
Prijzen winnen is natuurlijk mooi zijn. Maar wat we vooral belangrijk vinden is dat onze campagnes in de spotlights worden gezet. Hoe vaker onze boodschap wordt herhaald, hoe meer we hopen dat deze tussen de oren van weggebruikers en spoorlopers blijft hangen. Want helaas zien we nog veel te vaak dat er door onveilig gedrag ongelukken op het spoor gebeuren. Lees ook de blog Campagne voeren blijft helaas nog steeds noodzakelijk.