Ochtendspits eerste testdag zonder noemenswaardige problemen
Nieuws
De eerste ochtendspits met de” tienminutentrein” tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven is zonder noemenswaardige problemen verlopen. Sinds 7 uur vanochtend kunnen reizigers zes keer per uur tussen deze steden reizen. Opties [invullen naar gelang situatie] [a] In enkele treinen was het drukker dan gewenst. In andere treinen was het nog rustiger. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat mensen hun favoriete verbinding opnieuw moeten ontdekken. [b] Door [vul incident in] waren enkele treinen vertraagd/ vielen er enkele treinen uit. Uiteindelijk bleef de hinder hiervan voor reizigers beperkt. ProRail en NS nemen de incidenten mee in het verder verbeteren van de tienminutentrein.
Voorbereiding nieuwe dienstregeling
Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Daarom zijn ProRail en NS de tienminutentrein gestart als test op de woensdagen, een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december. Vanaf dat moment kunnen treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten een Intercity kunnen nemen. Dat betekent minder lang wachten en levert 15% meer capaciteit op.
Uitbreiding infrastructuur
ProRail is al langer bezig met de voorbereidingen op de toename van het aantal treinen op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding voorafgegaan. ProRail heeft veel geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur, zodat er meer treinen per uur kunnen rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om spoorverdubbeling op een groot deel van het traject, het aanleggen van nieuwe sporen, het vervangen van overwegen door tunnels en bruggen en het vernieuwing van spoor, wissels en seinen, zoals op Utrecht Centraal de afgelopen jaren is gedaan. Lees meer hierover in het nieuwsbericht: Dit werk verzette ProRail om meer treinverkeer mogelijk te maken