Offensief tegen toenemend aantal spoorlopers
Nieuws
Spoorlopers blijven voor vertraging en levensgevaarlijke situaties zorgen. Door de inzet van meer technische hulpmiddelen, meer handhavingsacties en een nóg betere samenwerking met hulpdiensten kunnen spoorlopers sneller worden aangepakt. Dagelijks zorgen spoorlopers voor 3,5 uur (!) aan treinvertraging.
Wat zijn spoorlopers?
Spoorlopers zijn vaak wandelaars, mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen of vandalen langs het spoor. Ze duiken vooral op als het lekker weer is en op plekken waar recreatie en spoor elkaar tegenkomen. Denk aan natuurgebieden of een camping die naast het spoor ligt.
Schrik, gewonden of erger
Machinisten zien op mooie dagen vaker wandelaars of spelende kinderen langs het spoor. Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen. Soms raken spoorlopers gewond of vallen er zelfs doden. In de nacht van 14 op 15 juli 2017 waren er nog twee dodelijke slachtoffers te betreuren toen een trein, twee jongens die op het spoor liepen bij Elst, aanreed.
3,5 uur vertraging per dag
Langs het spoor lopen is levensgevaarlijk en is een belangrijke oorzaak van vertragingen. Bijna 30% van alle treinvertragingen , zo’n drie en een half uur per dag (!), wordt veroorzaakt door mensen die onbevoegd op en langs het spoor lopen. In de eerste zes maanden van 2017 registreerde ProRail 1724 vertragingen door mensen die zich onbevoegd langs het spoor bevonden. In heel 2016 waren dit er 3.105. De eerste helft van 2017 laat dus helaas zien dat het aantal vertragingen door spoorlopen verder toeneemt.
Waarschuwingen en 140 euro boete
ProRail wil ongevallen voorkomen en vertragingen op het spoor minimaliseren. Daarom wordt er regelmatig campagne gevoerd om spoorlopen tegen te gaan. In samenwerking met het Spoorwegmuseum heeft ProRail een attractie ontwikkelt waarin je kunt ervaren hoe het is om verrast te worden door een voorbijrazende trein.
Ook voeren Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) in dienst van ProRail dagelijks surveillance en controles uit bij overwegen en langs het spoor. Treffen zij iemand op of langs het spoor, dan kunnen zij de overtreder een boete geven van 140 euro. Met cameratoezicht vergroot ProRail de pakkans en kan er eerder ingegrepen worden als iemand onbevoegd langs het spoor loopt.
Opsporen met behulp van Big data
Door het slim koppelen van big data is steeds beter te voorspellen op welke plekken er spoorlopers op gaan duiken. Op basis van de historie, weersverwachting en de omgeving heeft ProRail zicht op de hotspots in een bepaalde regio. De afgelopen maanden heeft ProRail hiermee getest en de resultaten zijn positief. Vanaf 1 augustus 2017 krijgen alle incidentbestrijders en BOA's de beschikking over een applicatie op hun tablet zodat zij nog beter kunnen inschatten waar zij op bepaalde momenten het beste controles kunnen uitvoeren.
Overwegen
Het Nederlandse spoor telt bijna 2400 overwegen, waarvan er 1900 zich bevinden aan de openbare weg. Bij een overweg is het, ondanks alle maatregelen, relatief eenvoudig het spoor op te lopen. ProRail heeft de afgelopen jaren daarom veel geïnvesteerd in het saneren en het beter beveiligen van overwegen.
Veel overwegen zijn inmiddels vervangen door tunnels of bruggen. Het verkeer en voetgangers gaan hier over het spoor heen of onder het spoor door. Nieuwe spoorlijnen – Hanzelijn, Betuweroute en de Hogesnelheidslijn – hebben helemaal geen overwegen meer. Ook een groot deel van de Randstad is inmiddels overwegvrij. Op bestaande spoorlijnen kijkt ProRail, samen de wegbeheerders, waar overwegen vervangen kunnen worden door een tunnel.
Hekwerken en slootjes
De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.