Oh Oh Den Haag - Toen en Nu
Nieuws
Het is de week van de Poezië met als thema herinneringen. Herinneringen hebben we bij ProRail genoeg. Bijvoorbeeld aan het oude Den Haag Centraal. Want wat eens beton was, is nu pracht en praal.
De oude stationshal van Den Haag Centraal is, samen met kantoorpand Stichthage, gebouwd in de jaren zeventig. Dit ter vervanging van het oude station Den Haag Staatsspoor. In die jaren is ook besloten om van Den Haag Centraal een kopstation te maken. De plannen om het spoor door te trekken naar Scheveningen waren namelijk voorgoed van tafel. Daardoor was er geen reden om treinen verder te laten rijden. In 1973 werden de eerste perrons in gebruik genomen en in 1975 was het Centraal Station helemaal klaar.
Plannen maken
Begin deze eeuw bleek dat het station te klein was voor de verwachte groei van het aantal reizigers. Daarom werden plannen gemaakt voor een nieuw station. In december 2003 is het conceptontwerp voor de nieuwe stationshal goedgekeurd. Vrij snel daarna werd besloten de verbouwing op te knippen in twee delen. Het tramplatform werd als eerste gebouwd, omdat vanaf 2006 de RandstadRail door Den Haag moest rijden. Toch was deze verbouwing onderdeel van een groter plan: de verbouwing van de totale stationshal. Die totale verbouwing startte ProRail in 2011.
De verbouwing
Na jaren van voorbereiding merkten reizigers ook echt dat er gebouwd werd. Zoals bij vele bouwprojecten het geval is, werd er eerst gesloopt. De zijgevels verdwenen al snel, en ook het dak werd in rap tempo gesloopt. Een tijdelijk dak hield de reizigers droog en gaf de bouwers de kans om ook overdag aan het nieuwe dak te werken. En dat dak is de eye-catcher van het nieuwe Den Haag Centraal. De ruitvormige panelen, we noemen ze wybertjes, geven Den Haag Centraal een eigen karakter. ProRail is er trots op dat we het station maandag 1 februari met een feestelijke openingsdag terug mogen geven aan de reiziger.
Nieuw Den Haag Centraal
Onder een glazen dak van twee voetbalvelden groot, komen nu alle soorten openbaar vervoer bij elkaar. Het nieuwe station is ruim, licht en overzichtelijk. Op verschillende verdiepingen van het station vinden de reizigers gemakkelijk aansluiting op het Haagse trein-, bus- en tramverkeer. ProRail werkt aan de grootste vernieuwingsslag sinds het bestaan van de spoorwegen. Het totaal vernieuwde Den Haag Centraal maakt hier deel van uit.