Ondertussen bij Den Haag Centraal
Nieuws
ProRail en aannemer VolkerRail zijn halverwege een grote vernieuwingsoperatie pal tegen station Den Haag Centraal. Daar vervangen we in negen dagen tijd achttien wissels. Zaterdag 22 februari zijn we begonnen. Het werk is zondag 1 maart klaar.
Versleten
De huidige constructie in Den Haag is versleten en moet worden vervangen om de kans op storingen zo klein mogelijk te maken.
Puzzelstukjes
De wissels die er nu liggen, bestaan uit een op maat gemaakt 'complex' op houten dwarsliggers. In de nieuwe situatie gebruiken we standaardwissels op betonnen dwarsliggers.
Alles tegelijk
Het nieuwe kruiswisselcomplex is groter dan het oude waardoor we de aansluitende sporen ook iets moeten verschuiven. Daardoor moeten we het werk in negen aaneengesloten dagen doen en kunnen we het niet opknippen in verschillende weekenden.
Ingewikkeld
Volgens Rail System Engineer Jeroen Vloemans van ProRail is het werk best ingewikkeld. “De in elkaar geschoven wisselconstructie is bijzonder en de ruimte op en rond Den Haag Centraal is zeer beperkt. Daarom worden delen van de wissels een stuk verderop voorgebouwd, zodat er zeventig 'puzzelstukjes' ontstaan. Die puzzelstukjes worden vervolgens stuk voor stuk op hun plek gelegd en aan elkaar gelast."
Paasweekend
We zijn tot en met zondag 1 maart bezig. Vanaf maandag 2 maart rijden de treinen weer volgens dienstregeling. In het paasweekend komen we nog een keer terug om andere wissels te vervangen. Check voor vertrek altijd de Reisplanner.
Meer nieuws
-
Bovenleiding beschadigd tussen Leiden en Hoofddorp - Update
11 maart 2020
-
Update Alkmaar: treinen rijden weer, maar wel langzamer
3 maart 2020
-
Den Haag Centraal weer tip-top na 9 dagen werken
2 maart 2020