Ondertussen bij Europapark en de Vork
Nieuws
Sinds februari zijn de werkzaamheden op opstelterrein ‘De Vork’ in volle gang. Er ligt al een wissel en een stuk spoor. Minder zichtbaar, maar zeker niet minder van belang, zijn de voorbereidende werkzaamheden bij station Groningen Europapark. Om daar komende zomer een extra perron met bijbehorende lift te kunnen bouwen, voert aannemer Strukton momenteel verschillende onderzoeken uit. Een stand van zaken vanaf beide locaties.
Op zoek naar water bij Groningen Europapark
Komende zomer bouwen we op station Groningen Europapark een extra perron met een trap en een lift. Om de lift te kunnen bouwen, moet er een liftput in de grond komen. Het station en de onderdoorgang onder het station zijn gebouwd op een betonvloer. In deze vloer met een gat komen voor de liftput. Onder de vloer zit grondwater dat tijdelijk weggepompt moet worden om droog te kunnen bouwen. In vaktermen heet dit bemalen. Om in de zomer succesvol te kunnen bemalen gaat de aannemer op maandag 15 en dinsdag 16 april een zogenoemde proefbronnering doen. Een moeilijk woord voor het boren van een aantal gaten in de grond om te ontdekken hoe diep het grondwater zit en hoeveel druk erop staat. Met deze gegevens bepalen we welke pompen in de zomer nodig zijn om goed te kunnen bemalen. De gaten worden overdag geboord met een boorstelling. Dit geeft naar verwachting geen grote overlast in de omgeving.
Verbinding met ‘De Vork’
In de treinvrije periode in februari is het wissel gelegd dat het opstelterrein verbindt met het bestaande doorgaande spoor. Vanaf dat wissel zijn de eerste sporen op het terrein gelegd, zodat werktreinen het bouwterrein kunnen bereiken. Wel zo handig, want dan kan er ook materiaal per spoor aangeleverd worden. Momenteel is Strukton bezig met het plaatsen van funderingen voor de bovenleidingsmasten. Maar ook op het terrein van de nieuwe opstelplaats ‘De Vork’ voeren ze onderzoek uit. Daar kijkt Strukton zorgvuldig naar welke kabels en leidingen er in de grond liggen. De kabels en leidingen die in de weg liggen, worden verplaatst.
Meer nieuws
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
29 oktober 2024
-
Nieuwe dwarsliggers en spoorstaven voor traject Breda-Tilburg
23 oktober 2024
-
Werkzaamheden tussen Almelo en Mariënberg: geen trein maar bus
22 oktober 2024