Onderzoek naar betonkwaliteit HSL-Zuid
Nieuws
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft ProRail verzocht onderzoek te doen naar de betonkwaliteit die bij de bouw van de HSL-Zuid is gebruikt. Hiervoor heeft ProRail een onafhankelijk, extern onderzoeksbureau ingeschakeld.
De uitkomsten van dit onderzoek heeft staatssecretaris Mansveld op 1 oktober naar de Tweede Kamer gestuurd.
In 2011 werd tijdens een reguliere onderhoudscontrole van de HSL- Zuid mosgroei geconstateerd op het beton Tunnel Rotterdam-Noordrand. Bovenmatige mosgroei kan er op duiden dat het beton is aangetast en sneller veroudert dan verwacht. Daarom heeft er een diepgaand onderzoek plaatsgevonden naar de betonkwaliteit van de Tunnel Rotterdam-Noordrand. Voorafgaand aan het onderzoek was al duidelijk dat het HSL-traject veilig bereden kan worden.
Onderzoek Betuweroute
De HSL is in dezelfde periode gebouwd als de Betuweroute. Daarom heeft ProRail ook naar de betonkwaliteit van de Betuweroute gekeken, waarbij op sommige plekken ook bovenmatige mosgroei is geconstateerd. Op grond daarvan laat ProRail nu de betonkwaliteit van de Sophiatunnel en de overkapping in Barendrecht nader onderzoeken, om zo achterhalen of het beton ook is aangetast en daardoor sneller veroudert dan verwacht. Eind dit jaar worden de resultaten van dit onderzoek verwacht. Afhankelijk van de uitkomsten zal worden besloten of, net als bij de HSL-Zuid, ook op de Betuweroute alle betonnen bouwwerken moeten worden onderzocht.