Onze plannen voor 2016
Nieuws
Benieuwd wat onze plannen zijn voor 2016? Voorkomen van storingen en onze grote vernieuwingsslag op het spoor staan in 2016 centraal.
Ons plan voor 2016 is op deze webpagina te vinden. Eind december is het plan naar de leden van de Tweede Kamer gestuurd.
Storingsherstel
Samen met collega’s, ingenieursbureaus en aannemers hebben we het afgelopen jaar verbeteringen doorgevoerd in het voorkomen van storingen en sneller storingsherstel. In 2016 zetten wij deze aanpak voort. Specifieke aandacht heeft het verhelpen van storingen in de driehoek Amsterdam – Schiphol– Utrecht. Extra inspecteurs zijn aangesteld, storingsploegen staan dichter op het spoor en staan stand-by na afloop van werkzaamheden om snel te kunnen handelen. Zo willen we dat storingen sneller opgelost worden en reizigers en verladers minder hinder ondervinden.
Grote vernieuwingen in 2016
Samen met onze partners werken we al een aantal jaar aan de grootste vernieuwing van het spoor sinds het ontstaan van de spoorwegen in Nederland. Dat doen we om beter en meer treinverkeer mogelijk te maken. In 2016 openen we vernieuwde stations in onder meer Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Haag en Utrecht. Grote spoorvernieuwingen vinden plaats bij Schiphol, Utrecht, Amsterdam en Groningen. Tijdens deze omvangrijke vernieuwingen zorgen wij ervoor dat de treinen tijdens de spits en tijdens werkdagen zoveel mogelijk blijven rijden.
Ga voorbereid op reis
Tijdelijke spoorafsluitingen om te kunnen werken zijn echter niet uit te sluiten. Meestal plannen we deze in de weekenden en in vakantieperiodes. Er zijn in 2016 zeer hinderrijke werkzaamheden voor reizigers. ProRail informeert reizigers hierover en adviseert reizigers zich goed voor te bereiden alvorens zij de trein pakken.
Nieuwe dienstregeling 2017
De werkzaamheden zijn nodig om beter en meer treinverkeer mogelijk te maken. In 2017 komt er namelijk een nieuwe dienstregeling op het spoor om meer treinverkeer mogelijk te maken. ProRail werkt deze dienstregeling voor het totale Nederlandse spoor in 2016 verder uit in overleg met vervoerders.
Duurzaamheid
Vanaf 2016 wil ProRail het energieverbruik verder verminderen en zal daarvoor in 2016 versneld lampen op stations, in seinen en in informatieborden vervangen door duurzame (LED-)verlichting. ProRail koopt groene windstroom in en we doen onderzoek naar mogelijkheden voor duurzame energieopwekking door middel van zonne-energie op stationsdaken.
Goederenvervoer
Het spoorgoederenvervoer in Nederland vraagt om ongehinderde treinritten en korte doorlooptijden van goederen voor zowel binnenlands als internationaal vervoer. Zo kan het spoor zijn belangrijke economische functie behouden. ProRail werkt ook in 2016 aan goede voorzieningen en aansluiting vanuit de goederenemplacementen en havens met de hoofdspoorweginfrastructuur. Door werkzaamheden aan Duitse zijde van de Betuweroute is er minder capaciteit beschikbaar op deze corridor van Rotterdam tot Zevenaar. Er zijn in overleg met vervoerders en verladers omreisroutes van kracht.