Op het spoor van het EK 2016: Spanje
Nieuws
Hoe zit het eigenlijk met het spoor van de deelnemende EK-landen?
Wat feiten op een rijtje
- De Spaanse ProRail heet Adif.
- Spanje heeft met 31.00 km het langste hogesnelheidsnetwerk van Europa.
Meer dan 3100 km in dienst
31 stations in 21 provincies. 60,3 van Spanje's bevolking (volgens gegevens van de laatste Spaanse Nationale Instituut voor de Statistiek bevolkingsregister)
Een andere 50 steden profiteren van de diensten die op de high-speed en conventionele netwerken, dankzij wisselaars peilen.
Tussen 1992 en 2011 meer dan 140 miljoen mensen bezocht met hogesnelheidstreinen en nog eens 52 miljoen op andere diensten die op de high-speed tracks
Leiders in technologie-integratie en interoperabiliteit van de spoorwegen.
Uniek spoor
Spanje heeft in (met name het) noorden een smalspoor, dit heeft het Feve spoorwegnet en is het langste smalspoor in Europa, met 1192 km en bijna 400 stations en stoppen.
Daarnaast wijkt de spoorwijdte van het Spaanse spoor af van het normaalspoor. De meest voorkomende spoorwijdte is 1435 mm en 60% van de spoorwegen wereldwijd hanteren deze norm.
In Spanje (& Portugal) rijden de treinen op een breedspoor van 1668 mm met uitzondering van de AVE-hogesnelheidslijnen (normaalspoor), Feve en EuskoTren (breedte van één meter).
Nederland
De spoorwijdte in Nederland voor zowel de trein, de metro's, de sneltrams als de stadstrams is 1435 mm. De treinen in Nederland hebben niet altijd op normaalspoor gereden: de allereerste spoorlijn van de HIJSM (Amsterdam – Rotterdam, de Oude Lijn) en de eerste spoorlijn van de NRS (Amsterdam – Utrecht – Arnhem, de Rhijnspoorweg) waren oorspronkelijk aangelegd met een spoorwijdte van 1945 mm. In 1865 waren deze lijnen versmald tot normaalspoor.
Nederlandse treinen kunnen niet op het spaanse spoor rijden omdat ze hier een andere spoorwijdte hanteren. De spoorwijdte is de afstand tussen de spoorstaven van het spoor.