Op weg naar een emissievrije bouwplaats
Nieuws
Bij grootschalig onderhoud bij perronwerkzaamheden gaat ProRail zo emissieloos mogelijk werken. Dat is door het ProRail Perron Programma gerealiseerd door middel van de recent gegunde raamovereenkomst ‘Duurzame Opwaardering Perrons’. En dat is een primeur.
Milieu-impact verlagen
Het uitgangspunt is om gedurende de loop van het contract de milieu-impact van de betonnen elementen steeds lager te krijgen. We verheugen ons op de samenwerking met de vier partijen waarmee we gaan werken: De Wilde, Wallaard Noordeloos, Van Ooijen en Reimert. Het gaat om een contract voor maximaal zes jaar en heeft een waarde van maximaal 70 miljoen euro.
Duurzame innovaties stimuleren
De langdurige relatie met vier partijen biedt kansen om van elkaar te leren. Dit willen we met door het regelmatige project-overstijgende contractbijeenkomsten realiseren. Innovatief werken kan hierdoor extra worden gestimuleerd. Zo wordt in het contract aangemoedigd om zoveel mogelijk emissieloos te werken. Dat zorgt ervoor dat partijen gedurende de gehele contractperiode de deelopdrachten zoveel als mogelijk innovatief blijven uitvoeren.
Geert Knigge, contractmanager perron programma bij ProRail, vertelt: "Ik ben buitengewoon trots op het aanbestedingsteam en de afdeling Duurzaamheid, die gezamenlijk een baanbrekend contract hebben weten te realiseren. We erkennen de noodzaak van een overgang naar emissieloos materieel, om de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof, evenals geluids- en geurhinder van infrastructuurprojecten te verminderen. Ik ben verheugd dat we nu ook tijdens grootschalig onderhoud en perronwerkzaamheden met deze partners stappen kunnen zetten op het gebied van duurzaamheid. Koplopers die hun nek uitsteken worden daarvoor beloond.”
Routekaart
Om aan te sluiten bij de duurzaamheidsambities van ProRail is in het contract een bonus-malusregeling opgenomen. Hierbij sluiten we aan bij de ontwikkelingen in de markt en dragen we bij aan de doelstellingen uit de routekaart Schoon en Emissieloos bouwen. Hierin werkt ProRail samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat zodat er meer emissievrije bouwplaatsen komen.
Lees over emissievrije bouwplaatsen Lees over emissievrije bouwplaatsen
Het aandeel emissieloos materieel zal jaarlijks toenemen. Hierbij is bepaald dat na 2028 al het licht materieel en na 2030 al het middelzware materieel emissieloos moet zijn. Om te stimuleren dat in dit programma al eerder emissieloos gewerkt wordt, zal een bonus toegekend worden.
Beter bereikbaar en meer comfort
De komende drie jaar vernieuwen we op zo’n 50 stations de keerwanden en bestrating op de perrons. Tegelijkertijd brengen we de perrons op norm om een toegankelijke instap mogelijk te maken. We starten in 2024 met de stations Twello, Zetten Andelst, Opheusden, ’t Harde en Dalen. In 2030 moeten alle stations op norm zijn gebracht. Indien nodig vernieuwen we ook het perronmeubilair.
Door het opnieuw overzichtelijk en veilig inrichten van de perrons maken we duurzame mobiliteit mogelijk, nu en in de toekomst. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk gelijktijdig gecombineerd met andere werkzaamheden. Zo werken we efficiënter en verminderen we de hinder voor reizigers en omgeving.
Meer nieuws
-
Zo maken we stations energieneutraal
20 juli 2020
-
Wat als... we alle (kleine) stations circulair gaan ontwerpen?
11 december 2019
-
Duurzame ledverlichting op ruim 400 stations
28 februari 2018