Paal naast perk tussen Zwolle en Wierden
Nieuws
Een rij palen naast je perk. Omwonenden van het spoor tussen Zwolle en Wierden, hebben er niet om gevraagd. En al helemaal niet om maandenlange nachtelijke werkzaamheden. Wij spraken enkelen van hen uitvoeriger. "Die palen zijn wel jammer voor het uitzicht, maar elektrisch is goed voor het milieu."
Wie de filmpjes van machinist Paul op de website van ProRail heeft bekeken, weet hoe prachtig uitgestrekt het gebied tussen Zwolle en Wierden kan zijn. De spoorlijn die een rechtstreekse verbinding betekent tussen Zwolle en Enschede, wordt gekruist door verharde wegen, bospaden en sintelpaden. Ze voeren je kriskras door de natuur, de weilanden en dorpen, zoals Laag-Zuthem. Waar Wilfred Eikelboom woont.
Moet gebeuren
"We hopen dat het ergste voorbij is. Ik heb wel wakker gelegen van het werk. Maar we werden goed geïnformeerd", vertelt hij, terwijl hij uitkijkt op de overweg aan de Kolkweg waar ook zijn huis staat. "Maar het moet toch gebeuren anders kan de trein overdag niet rijden. En ze kunnen moeilijk met rubberen hamers slaan", lacht hij.
Eikelboom heeft hoge verwachtingen van de elektrische treinen. "Het geluid dat van het spoor komt is al enorm verbeterd nadat hier nieuwe bielzen kwamen. Met elektrische treinen wordt het nog minder. Ik kom wel eens bij Dalfsen en daar rijdt de trein van Arriva naar Emmen. Dat geluid is al echt heel anders. Die treinen komen hier ook. Er zit veel meer kunststof in."
Stoomtrein
Hoe het ook anders kan, weet de 75-jarige Gerard Beltman die samen met zijn vrouw Mariet in Lierderholthuis woont aan de Molenweg woont. Ook zij kijken uit op het spoor. "Ik ben in deze boerderij geboren en woon hier al mijn hele leven. Ik weet nog dat de stoomtrein hier reed. Pfff, pfff, pfff, hoorde je dan. En je voelde het ook veel meer. Het trilde enorm."
Gezeten aan de keukentafel halen ze verhalen op over het spoor. "De laatste keer dat ik zelf met de trein ging was in 2009. Ik kwam wel altijd veel op het station. Tot een paar maanden terug reed ik nog met de buurtbus voor Syntus. Maar ze verzekeren je niet meer als je 75 wordt." "Ja, het houdt ook een keer op", zegt Mariet berustend. "Last van de treinen hebben we niet. Het valt pas op als de trein niet rijdt. Er zijn mensen die klagen over geluid, maar die klagen zelfs als de vogels fluiten. Ja, dan moet je niet in deze wereld zijn."
Nieuwsgierig
De werkzaamheden hebben ze wel degelijk gemerkt. Maar ze hadden verwacht dat het erger zou zijn toen het werk werd aangekondigd. "Zeker met het graven van die poeren. En ijzer op ijzer kan flink lawaai geven", zegt Gerard. Mariet: "Ik vond het eigenlijk wel interessant. Ik ben 's nachts uit bed gegaan om naar het werk te kijken."
Voor Ans Nijhof uit Heino kan de elektrische trein niet snel genoeg komen. "Het is goed dat er elektrisch gereden gaat worden. Het is stiller en dat is goed voor ons en de dieren. Bovendien is elektrisch beter voor het milieu. Als ze nou ook maar op groene stroom rijden. Ik zie de windmolens 's nachts stilstaan omdat er geen elektriciteit nodig is. Jammer dat ze het niet ergens opslaan want groene energie is gratis."
Uitrekenen
Met haar honden loopt ze een ommetje in de buurt, een lommerrijke omgeving. "De werkzaamheden heb ik niet echt gemerkt. We zagen de afgelopen tijd wel veel werkverkeer, maar dat werd netjes verzameld in een hoek daar. En als ik naar mijn zus in Almere ging, moest ik wel goed uitrekenen dat ik op tijd terug was omdat de trein anders niet reed vanwege het werk dat 's avonds begon."
Desgevraagd vindt ze een minpunt van de elektrificatie de nieuwe bovenleidingmasten. De palen die nu ineens het landschap mede kenmerken. Maar dat lost zich volgens haar ook wel vanzelf weer op. "Ze zijn ook nog zo nieuw, daardoor valt het misschien nog meer op. Het is mooi als ze straks wat meer verweerd zijn."
De werkzaamheden voor het project elektrificatie Zwolle-Wierden duren nog tot eind oktober dit jaar.