Prijs voor nieuwe procedure bij brand/rookmelding Schipholtunnel
Nieuws
Bij een brand- of rookmelding in de Schipholspoortunnel rijden treinen tegenwoordig langzaam door naar de luchthaven. Vroeger werden treinen meteen geschrapt. De nieuwe procedure levert bij loos alarm hooguit vertraging op. Dat is een fikse verbetering voor reizigers én voor de bereikbaarheid van Schiphol. Collega's van ProRail kregen de Jan van Stappen Spoorprijs voor het bedenken van deze aanzienlijke verbetering. Proficiat!
Treinen rijden door in langzamer tempo
De logistieke maatregel waarbij brand- of rookmeldingen bij Schiphol niet direct tot ontwrichting van het treinverkeer leiden, is vorig jaar ingevoerd. Hieronder een voorbeeld van een brandmelding in oktober 2016. In de avondspits kreeg de treindienstleider een brandmelding op Schiphol. “Vroeger zouden we dan heel veel treinen in de gehele Randstad hebben geschrapt”, zegt manager Incidentenbestrijding Wesley van Engelen. Daardoor duurde het gemiddeld 3,5 uur voordat we weer een normale treindienst konden hervatten. De Intercity van Zwolle naar Schiphol bijvoorbeeld, werd dan al bij Amersfoort geschrapt. “Tegenwoordig rijden we na een melding door, in een langzamer tempo. Als we binnen 20 tot 25 minuten kunnen verifiëren dat de melding loos alarm blijkt te zijn, dan maken de treinen weer vaart en komen gewoon aan op Schiphol, hoogstens met vertraging.” Als er sprake is van een serieuze melding worden de treinen uiteraard alsnog tot stilstand gebracht.
De Jan van Stappen Spoorprijs
Onze ProRail-collega's kregen de prijs donderdag 18 mei uitgereikt in de categorie 'Verbetering Spoorprestatie'. De Van Stappen Spoorprijs is een prijs voor medewerkers die een bijzondere prestatie leveren of hebben geleverd aan de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening aan de reiziger. De prijs is genoemd naar ingenieur Jan van Stappen die van 1922 tot 1940 bij NS werkte. De prijs wordt uitegereikt sinds 1994.