Primeur voor Noord-Holland: 44 schroeffundaties voor de bovenleiding
Nieuws
De bovenleiding is bevestigd aan zogenoemde 'bovenleidingsportalen'. Die moeten stevig in de grond staan. In Noord-Holland hebben we 44 betonnen 'voeten' van de bovenleidingsportalen vervangen door innovatieve, lichte en slanke 'schroeffundaties'. Dat heeft veel voordelen.
Slanke, sterke megaschroeven
Een primeur voor Noord-Holland op het baanvak Heerhugowaard – Hoorn. 44 nieuwe 'schroeffundaties' ondersteunen daar nu de bovenleidingsportalen. Schroeffundaties zijn slanke, maar toch sterke megaschroeven, die de portalen ook bij storm en trillingen stevig in de grond verankeren. Groot voordeel is de ruimtewinst ten opzichte van een betonnen fundatieblok. Dat is bijvoorbeeld handig bij maai- en schouwwerkzaamheden langs het spoor. Een schroeffundatie is bovendien snel en makkelijk aan te brengen. De firma Weenk Infra Solutions is de bedenker van de schroeffundatie en voert dit uit in combinatie met Strukton in opdracht van ProRail.