ProRail blijft volop inzetten op CO2 reductie
Nieuws
Sinds begin dit jaar staat ProRail op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder. Daar zijn we uiteraard erg trots op. We beseffen dat het bereiken van deze hoogste trede een prestatie is, maar dat ‘on top’ blijven de echte uitdaging is.
Zo hadden we over het eerste half jaar van 2015 een lichte stijging van ons CO2 en energieverbruik, voornamelijk door fluctuerende weersomstandigheden. Daarnaast is deze zomer infrabeheerder Keyrail (Betuweroute) samen gegaan met ProRail. Het energiegebruik van Keyrail is nog niet 100% vergroend.
Led
Daartegenover stond een aantal maatregelen die direct hebben bijgedragen aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. Denk hierbij aan het vervangen van oude seinlampen door led exemplaren, het opheffen van wissels, het plaatsen van ledverlichting op stations, het vervangen van beeldschermen door energiezuinige modellen en het afstoten van gebouwen.
Doelstelling 2020
Al met al hebben we onze CO2 uitstoot sinds 2008 fors kunnen verlagen en zijn we goed op koers richting onze doelstelling voor 2020. In dat jaar willen we ten opzichte van 2010 65 kton CO2-uitstoot per jaar besparen. Dit is vergelijkbaar met een jaarlijkse uitstoot van 7500 huishoudens, en bestaat voor 50 kton uit het verminderen van het eigen verbruik en voor 15 kton uit het verminderen van het verbruik in de spoorketen (tractie-energie en materialen).
De CO2-Prestatieladder
De CO2-Prestatieladder is een instrument dat bedrijven helpt bij het reduceren van CO2. De CO2-prestatieladder stimuleert bedrijven om CO2-bewust te handelen en de CO2-uitstoot te verlagen. Hoe meer kennis, maatregelen en samenwerking met andere bedrijven op het gebied van CO2-reductie, hoe hoger men op de ladder komt. Het ‘CO2-bewust Certificaat’ levert bovendien voordeel op bij aanbestedingen; in de vorm van een (fictieve) korting op de inschrijfprijs.
Voetafdruk
ProRail wil steeds duurzamer werken; met nog minder energieverbruik én nog minder CO2-uitstoot. We stimuleren bedrijven waarmee we samenwerken om dat ook te doen, zodat de CO2 voetafdruk van de gehele spoorsector kleiner wordt.