ProRail bouwt ondergrondse wand van 144 meter lang
Nieuws
Bij de spoorvernieuwing in Utrecht is uiteraard ook aan de omwonenden gedacht. Zo werkt ProRail de komende tijd aan een ondergrondse trillingwerende wand ter hoogte van de Nicolaas Beetsstraat - parallel aan het spoor. De wand moet de trillingen van langsrijdende treinen dempen.
De spoorvernieuwing betekent dat er straks meer treinen kunnen rijden en dat ze sneller kunnen rijden. En dat brengt ook meer trillingen met zich mee. De betonnen wand die nu wordt gebouwd, zorgt ervoor dat de trillingen in 56 woningen aan de Nicolaas Beetstraat niet ontoelaatbaar toenemen. Hij is 144 meter lang, één meter breed, tussen vijf en zes meter diep en bestaat uit ‘jetgrout´, een mengsel van water en cement. De bouw duurt nog tot begin oktober.
Doorpakken
In diezelfde periode is er beperkt treinverkeer langs de Adema van Scheltemabaan. Vanaf zaterdag 2 juli rijden er over deze baan bovendien geen bussen en taxi’s meer, omdat Eneco er werkt aan warmteleidingen. En er wordt doorgepakt, want ook aannemer BAM begint daar met werkzaamheden voor de toekomstige tram, de Uithoflijn. Daartoe is het busstation Centrumzijde gedurende anderhalf jaar gesloten. Er komt een gecombineerd busstation en tramstation voor de Uithoflijn. Verder vinden er spoorwerkzaamheden plaats aan het opstelterrein. Er komt een keerwand.
De werkzaamheden vallen onder de grootschalige spoor- en perronvernieuwingen op Utrecht Centraal. Daarbij komen alle sporen vrij van elkaar te liggen, zodat treinen elkaar straks minder vaak hoeven te kruisen of op elkaar te wachten. Ook verrijst er een moderne OV-Terminal.
Folder
De spoorvernieuwing heeft met enige regelmaat gevolgen voor het treinverkeer. Voorkom daarom verrassingen en raadpleeg voor vertrek altijd even de Reisplanner van uw vervoerder. Lees meer over de werkzaamheden in de folder Spoorvernieuwing mei t/m eind augustus 2016: Folder Spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal mei t/m augustus (link is external) (pdf).