ProRail en IenM scherpen informatie-uitwisseling aan
Nieuws
Vandaag heeft de Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu (IenM) de Tweede Kamer het eindrapport toegestuurd van het externe onderzoek naar de besluitvorming, informatie-uitwisseling en projectbeheersing bij twee projecten: 'Openbaar Vervoer Schiphol Amsterdam Almere Lelystad' (OV Saal) KT cluster C en het project Doorstroomstation Utrecht. het ministerie van IenM en ProRail nemen de adviezen uit het rapport over.
Op de goede weg
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie en heeft betrekking op de periode tot en met medio 2014. Staatssecretaris Mansveld heeft vandaag in een brief uitgelegd hoe het ministerie van IenM en ProRail samen de adviezen gaan opvolgen.
De adviezen van de onderzoekers bevestigen de koers die ProRail al heeft ingezet en bieden goede aanknopingspunten om ons verder te verbeteren. Wil je meer weten over hoe wij ons verbeteren? Lees dan dit nieuwsbericht: Verbeterplan Financiën in volle gang.
Bouwen met de winkel open
De onderzoekers hebben gekeken naar OV Saal KT Cluster C (spooruitbreidingen op de Zuidtak in Amsterdam) en Doorstroomstation Utrecht en dat tot en met medio 2014. Volgens de onderzoekers betreft het projecten van de buitencategorie waarbij ProRail vernieuwt met de winkel open: dus treinen blijven rijden.
Stand van zaken
Inmiddels is bekend dat het project OV Saal KT Cluster C binnen budget en planning wordt opgeleverd. Bij het Doorstroomstation Utrecht (DSSU) zijn de verwachte meerkosten teruggebracht tot € 29,5 miljoen (excl. BTW). En we wilden DSSU twee jaar eerder opleveren dan gepland, dit wordt nu een jaar eerder, namelijk in 2016. Wil je weten hoe wij projecten beheersen lees dan het nieuwsbericht: budgetaanpassingen stationsprojecten: hoe zit dat?