ProRail goed op weg naar klimaatneutraal 2030
Nieuws
Het gaat goed met de ambities van ProRail voor minder CO2-uitstoot. Onze doelen voor 2020 zijn bijna bereikt. Uit voorlopige cijfers over 2019 blijkt dat ons energieverbruik en onze CO2-uitstoot steeds verder daalt. Zoals het er nu naar uit ziet, halen we de doelstellingen voor dit jaar.
2020: een belangrijk jaar
2020 is een belangrijk jaar voor ProRails CO2-reductieplannen, want dan willen we de doelstelling van ons Meerjarenplan Duurzaamheid halen: met energieverbruik niet meer dan 10 kiloton (kton) CO2-equivalent uitstoten. In 2010 was de uitstoot nog zo’n 80 kton. In de materiaalketen willen we per jaar minimaal 5 kton CO2 besparen.
Uitstoot eigen energieverbruik verder gedaald
Uit de voorlopige cijfers blijkt dat ProRail in 2019 zo’n 10,1 kiloton (kton) CO2-equivalent heeft uitgestoten (de uitstoot van zo’n 1250 huishoudens). Een daling van circa 18 procent vergeleken met 2018 (12,2 kton). De daling komt vooral door lagere uitstoot van wisselverwarming, door inkoop van groen gas (75 procent meer in 2019), minder gasgestookte wissels en warmer weer in 2019.
Duurzaam bij aanbestedingen
In 2019 had ProRail een vermindering van 14,7 kton CO2-equivalent (verbruik van zo’n 1838 huishoudens) in de materiaalketen. Deze afname komt door gebruik van duurzaam GWW (vooral DuboCalc) in de aanbesteding van onder andere projecten met bovenbouwvernieuwing en door 176 wissels weg te halen. ProRail gaat Duurzaam GWW vaker inzetten en waar mogelijk meer wissels weghalen.
Opwekken duurzame elektriciteit
De laatste jaren zien we dat we steeds wat meer zelfopgewekte stroom hebben. In 2019 met name door aanleg van zonnepanelen op station Zwolle. ProRail gaat op meer locaties zonnepanelen plaatsen.
Na 2020 nieuwe ambities, nieuwe doelstellingen
In 2030 wil ProRail klimaatneutraal zijn voor het eigen energieverbruik, en een vermindering van 25 procent CO2-uitstoot in de materiaalketen (zo’n 35 kton jaar). Om de CO2-voetafdruk verder te verkleinen zoekt ProRail steeds naar nieuwe mogelijkheden. Zo doen we onderzoek naar hoe spoorstaven langer meegaan, naar duurzaam materiaal voor stationsbestrating en doen we een praktijkproef met duurzame dwarsliggers. Daarnaast stellen we richtlijnen op voor hergebruik van spoormateriaal zoals wissels.
Lees hier meer over ons CO2-beleid.
Meer nieuws
-
Wereldprimeur met duurzame paden langs het spoor
31 januari 2022
-
Keerwanden perrons worden duurzamer
16 november 2021
-
De eerste hybride Stormobiel ter wereld
15 september 2021