Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf gegund aan Swietelsky
Nieuws
Spooraannemer Swietelsky gaat de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf uitvoeren. Op 1 december tekende ProRail hierover de overeenkomst met Swietelsky Rail Benelux, dochter van het van oorsprong Oostenrijkse bedrijf, een allround spooraannemer op het gebied van baan- en spoorvernieuwingen.
Ondertekening
Namens ProRail tekende regiodirecteur Dorothé Wennekendonk de overeenkomst en namens Swietelsky Rail Benelux de directeuren Niek Lentink en John Weijtmans. Naast het aanleggen van een extra spoor bestaat het werk onder meer uit aanpassingen op de emplacementen Heerlen en Landgraaf. Daarnaast gaat de aannemer een aantal viaducten aanpassen en twee viaducten bouwen.
Een stimulans voor de economie, werkgelegenheid en kennisuitwisseling.
Goede verbinding met Aken
De spoorverdubbeling maakt de weg vrij voor een tweede grensoverschrijdende reizigerstrein naar Aken. Gedeputeerde Hubert Mackus van de provincie Limburg: “Ik ben blij dat we binnenkort met de uitvoering gaan starten. Zo wordt het gemakkelijker en aantrekkelijker om over de grens te werken, wonen, studeren of te winkelen. Een stimulans voor de economie, werkgelegenheid en kennisuitwisseling. En het maakt tevens de weg vrij voor snelle internationale intercityverbindingen.”
Planning
Nu de overeenkomst is getekend gaat Swietelsky aan de slag met het technisch ontwerp en het voorbereiden van de bouw. In het voorjaar van 2022 gaat de schop de grond in. De eerste treinen kunnen aan het begin van de zomer 2022 gebruikmaken van het nieuwe spoor.
De spoorverdubbeling waarvoor 68,2 miljoen euro is gereserveerd, wordt gefinancierd door de provincie Limburg, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Europese Unie (CEF-subsidie) en Stadsregio Parkstad.
Foto (van links naar rechts): gedeputeerde Hubert Mackus, regiodirecteur Dorothé Wennekendonk, en de directeuren Niek Lentink en John Weijtmans van Swietelsky.
Meer nieuws
-
Tekort aan materialen en prijsstijgingen
22 april 2022
-
Dit is er nodig voor tienminutentreinen
7 september 2021
-
Klankbordgroep Vught geeft ProRail advies
20 juli 2021