ProRail helpt bij berging metro Spijkenisse
Nieuws
De beelden van de metro die afgelopen maandag met een knal op de walvisstaart van een kunstwerk in Spijkenisse terecht kwam, gaan inmiddels de hele wereld over. Onze collega Joep Vulik (vakspecialist spoorwegmaterieel) adviseerde bij het bergen van de metro die maandagnacht door een stootblok reed. ProRail werd ingeschakeld, omdat we veel kennis hebben over spoorincidenten.
Nachtelijk belletje
Vulik werd in de nacht van 2 op 3 november om 3 uur wakker gebeld of hij kon helpen bij de berging van het metrostel in Spijkenisse. De brandweer schakelt ProRail wel vaker in, omdat we als spoorbeheerder veel kennis hebben van incidentenbestrijding. Kennis die maar weinig anderen hebben. “Na 38 jaar bij het spoor ben ik wel wat gewend. Ik ben niet snel meer onder de indruk, maar zoiets als dit komt niet vaak voor”, laat Vulik weten.
Ik ben niet snel meer onder de indruk, maar zoiets als dit komt niet vaak voor.
Berging
De brandweer, RET (het lokale vervoerbedrijf van wie de metro is), kraanbedrijf De Gier en Vulik kozen er na lang beraad voor om met twee kranen de metro weg te takelen. Dit deden ze in twee delen: het voorste gedeelte van de metro lieten ze met de snijbrander losbranden, daarna gingen ze aan de slag met het achterste deel. Woensdag was de monsterklus geklaard en stond de hele metro veilig op de grond, waarop Vulik eindelijk weer naar huis kon.
Het was echt een uitdaging.
‘Prachtklus’
Hij kijkt terug op ‘een prachtige klus’. “Het was echt een uitdaging, ook omdat ik moest samenwerken met partijen die ik in mijn dagelijks werk niet tegenkom. Als het dan lukt om zo’n klus samen te klaren, geeft dat zo’n goed gevoel.” Vulik vindt dat we als ProRail best trots mogen zijn dat we gevraagd worden mee te helpen: “Het zegt veel over ProRail en dat andere partijen weten welke expertise we in huis hebben.”