ProRail ondertekent Betonakkoord om CO2-belasting te verminderen
Nieuws
Beton is goed voor zeker 5% van de CO2-uitstoot op aarde. Na een aantal jaren overleg heeft de totale betonbranche overeenstemming bereikt over doelen en inspanningen om de CO2-belasting door beton te verminderen. ProRail kan hierin veel betekenen en daarom tekent CEO Pier Eringa dinsdagochtend het betonakkoord.
ProRail verduurzaamt
Pier Eringa: ‘ProRail zet in op Verbinden, Verbeteren en Verduurzamen. Dit akkoord is voor ons erg belangrijk. Het spoor draagt met vervoer per trein bij aan duurzaamheid. Door nu - ook als grote opdrachtgever van veel bouwprojecten - mede dit akkoord te tekenen, zal vervoer per trein nog verder bijdragen aan minder uitstoot van CO2’.
‘Als grote civieltechnische opdrachtgever verbruikt ProRail jaarlijks ongeveer 180.000 ton beton (73.000 m3). Met deze inkoopkracht kunnen we de markt beïnvloeden. Het past in de strategie van ProRail om te werken aan vermindering van de CO2-voetafdruk van beton’.
Hergebruik na slim slopen en stimulans bij aanbesteding
Naast het innoveren van nieuwe bouwwerken, vraagt ProRail ook aan opdrachtnemers om slim om te gaan met sloopafval. Zo kan veel van dit afval worden hergebruikt voor nieuwe doeleinden.
Ook zal ProRail strengere regels toepassen bij aanbestedingsprocedures voor het gebruik van beton. Zo maakt een aannemer meer kans op een gunning, wanneer zij bij hun werkzaamheden rekening houden met de CO2-uitstoot door beton.
Ondertekenaars
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven ondertekent dinsdag het Betonakkoord als bewindspersoon namens haar ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarnaast doen nog drie andere ministeries mee: Binnenlandse Zaken, Economische Zaken en Klimaat, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Van Veldhoven: "De tijd van maken, gebruiken en vervolgens weggooien is voorbij. En dat geldt straks ook voor beton. Een eindige aarde kent nu eenmaal geen oneindige hoeveelheid grondstoffen. Dus we kunnen of op zoek naar een tweede of zelfs derde planeet, of werk maken van een circulaire economie."
Overige ondertekenaars naast ProRail en Rijkswaterstaat als opdrachtgevers zijn onder meer Rijksvastgoedbedrijf en de gemeenten Den Haag en Amersfoort. Strukton, BAM en VolkerWessels tekenen als bouwondernemingen en Cementbouw en VBI als producenten.