ProRail overlegt reparaties met alle vervoerders
Nieuws
Alle vervoerders op het spoor worden vanaf nu gelijktijdig betrokken als blijkt dat we op korte termijn noodzakelijk werk moeten uitvoeren aan het spoor. Vervolgens puzzelen we aan een oplossing die de overlast voor deze partijen beperkt. Daarmee volgen we een uitspraak van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Klacht
RailGood, vertegenwoordiger van onder meer goederenvervoerders LTE, RRF diende vorig jaar een klacht in bij de ACM. De bij RailGood aangesloten vervoerders zijn voorafgaand aan spoedeisend, noodzakelijk werk aan de Moerdijkbrug in april 2016 later betrokken dan andere vervoerders. Door de werkzaamheden konden er minder tot geen treinen rijden.
Impact
De spoedreparatie aan de Moerdijkbrug betekende dat er circa 50 uur lang geen treinen over de brug konden rijden. ProRail redeneerde dat het het handigst was om met de grotere vervoerders eerst te verkennen wat de beste dagen en tijden zouden zijn om het spoor op de brug te repareren. Een dag later werden de andere vervoerders hierbij betrokken. RailGood vond dat oneerlijk en meende dat de kleinere vervoerders gelijktijdig moeten worden betrokken bij overleg vooraf om de impact voor alle vervoerders te minimaliseren. De ACM is het met RailGood eens.
Puzzel
ProRail verdeelt de capaciteit op het spoor elk jaar in augustus. Elk jaar is dat weer een puzzel die wij in samenspraak met vervoerders oplossen. In augustus weten we dan al welke werkzaamheden we wanneer in het jaar daarna gaan uitvoeren. Vervoerders kunnen hierbij hun wensen kenbaar maken. Aan de hand hiervan krijgen zij tijden dat zij met hun treinen mogen rijden over een traject zogenaamde treinpaden.