ProRail wil het grootste zonnedak van Nederland
Nieuws
ProRail wil in 2030 haar eigen elektriciteitsverbruik zelf op wekken. Dit doen we onder andere door alle (geschikte) stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen te voorzien van zonnepanelen, met schermen langs het spoor die spoorgeluid weren en tegelijkertijd energie opwekken. Daarnaast onderzoeken we ook of er innovaties zijn die het mogelijk maken tussen en naast het spoor energie op te wekken.
Ambitie duurzame energie
ProRail wil straks volledig CO2-neutraal zijn. Hiermee versnellen we niet alleen de transitie van fossiele energiebronnen naar duurzame, maar leveren we ook een bijdrage aan de klimaatdoelstelling van het klimaatakkoord van Parijs en de eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Dit doen we door energie te besparen en bijvoorbeeld ons wagenpark te verduurzamen. Ook verbeteren we de komende jaren ons jaarlijkse energie-efficiency 2%. Dat doen we onder meer door de komende jaren LED-verlichting op de stations aan te brengen. Daarnaast installeren we op stations een slim systeem dat ervoor zorgt dat op de meeste perrons de verlichting dimt als er geen reizigers zijn.
Vernieuwde stations
Op de recentelijk vernieuwde stations Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en de verkeersleidingspost in Utrecht liggen al zonnepanelen. De komende 10 jaar willen wij dat flink uitbreiden. ProRail wil binnen tien jaar het grootste zonnedak van Nederland hebben.
Geluid weren en energie opwekken
Langs het spoor staat kilometers aan geluidsschermen die spoorgeluid weren. Door zonnepanelen aan te brengen krijgen de geluidsschermen er een functie bij, energie opwekken.Energieverbruik
Op het gebied van duurzame elektriciteit kopen we sinds 1 januari 2012 alleen nog maar groene stroom in die wordt opgewekt met windmolens. Op termijn willen wij ook onze eigen elektriciteitsverbruik zelf opwekken. In 2015 was ons verbruik 135 mln. kWh = 38.570 huishoudens, vergelijkbaar met een middelgrote stad als Hengelo en Almelo.