ProRail zet door met beter onderhoud op het spoor
Nieuws
Minder storingen en snellere hersteltijd na een technisch defect. En ook nog eens tegen een betere prijs. Dat zijn de belangrijkste redenen waarom we nieuwe contracten afsluiten met aannemers voor het dagelijkse spooronderhoud. We zijn over de helft. Ongeveer 60% van alle onderhoudscontracten gaan nu via de nieuwe prestatiegerichte methode. En dat is goed nieuws voor reizigers en verladers.
Vandaag informeerde staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Sharon Dijksma de Tweede Kamer over de voortgang die ProRail boekt op dit onderwerp. In een brief geeft ProRail een overzicht van de ingezette verbeteringen op het spooronderhoud. Al eerder gaf de staatssecretaris aan dat onze beweging naar beter onderhoud ook belangrijk is om te voorkomen dat de tekorten op de beschikbaar gestelde budgetten van uit het Rijk verder oplopen.
Wat is PGO?
In Nederland ligt ruim 7.000 km spoor. Dit spoor moet betrouwbaar en in goede conditie blijven voor reizigers, verladers en vervoerders. ProRail maakt op dit moment de transitie naar prestatiegericht onderhoud (PGO). In de nieuwe contracten met aannemers wordt niet langer de inspanning voorgeschreven, maar de verlangde prestatie. Deze transitie doen we in samenwerking met de spooraannemers.
2019 alles PGO
Het Nederlandse spooronderhoud is verdeeld in verschillende gebieden. Elk met een afzonderlijk contract. Vroeger werden deze contracten onderhands gegund aan spooraannemers. Op termijn willen we alle onderhoudsgebieden in concurrentie aanbesteden volgens de PGO methode. Deze grote omslag is noodzakelijk voor ons om te kunnen voldoen aan Europese regelgeving.
Over de helft
De nieuwe onderhoudsgebieden komen stuk voor stuk op de markt via een aanbesteding in concurrentie voor onze erkende spooraannemers. Ook de grootte van de onderhoudsgebieden wordt aangepast. Grosso modo werken we dan ook in 13 van de 21 toekomstige onderhoudsgebieden al met PGO.
Beter onderhoud, lagere kosten
Met de nieuwe vorm van onderhoud zullen de kosten van het spooronderhoud flink dalen. In 2019 verwachten we dat we in alle onderhoudsgebieden werken met PGO.
Grote verandering
Een grote omslag als deze kost tijd en moet zorgvuldig gebeuren. Daarom denken we samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu goed na over de volgorde van aanbesteden volgens de nieuwe methode. We kiezen ervoor om eerst alle onderhoudsgebieden aan te besteden via de PGO methode. Wanneer dat klaar is, maken we de eerder afgesloten pilot PGO contracten compliant.
Aanbesteding
In mei van dit jaar gunden we twee contracten aan aannemer VolkerRail. Een derde contract volgt deze zomer. Nog dit jaar start er een aanbesteding van drie nieuwe PGO contracten.
ProRail als opdrachtgever
ProRail besteedt veel werk uit. Niet alleen bouw en onderhoud, maar ook diensten en de inkoop van materialen. We zorgen dat onze Europese en nationale aanbestedingen eerlijk en transparant verlopen, met oog voor de belangen van alle partijen. In alle gevallen beoordeelt ProRail de biedingen van spooraannemers op geboden prestaties. Aangeboden kwaliteit en betrouwbaarheid zijn van groot belang.