Rechtszaak aanbesteding onderhoud
Nieuws
ProRail besteedt momenteel drie grote nieuwe contracten aan voor spooronderhoud. Alleen erkende spooraannemers kunnen zich inschrijven. In een lopende aanbestedingsprocedure bestaat de mogelijkheid dat partijen naar de rechter stappen. Dat is nu gebeurd. Drie van de vier erkende spooraannemers hebben een kort geding aangespannen tegen ProRail.
ProRail heeft de aanbestedingen zorgvuldig voorbereid en heeft de rechter verzocht de bezwaren af te wijzen. ProRail doet geen inhoudelijke mededelingen in de lopende rechtszaak. De rechtbank doet op 21 december uitspraak.
PGO
In Nederland ligt ruim 7.000 km spoor. Dit spoor moet betrouwbaar en in goede conditie blijven voor reizigers en vervoerders. Goed onderhoud is daarbij van groot belang. ProRail maakt op dit moment de transitie naar prestatiegericht onderhoud (PGO), waarbij kwaliteit van het spoor centraal staat.
Stuk voor stuk
Op termijn willen we alle onderhoudsgebieden openbaar aanbesteden volgens de PGO methode. In 11 van de 20 toekomstige onderhoudsgebieden van het totale Nederlandse spoor werken we met prestatiegericht onderhoud (PGO). De nieuwe onderhoudsgebieden komen nu stuk voor stuk op de markt via een openbare aanbesteding.
Goede resultaten
De resultaten van de gebieden waar we al op de PGO wijze werken, zijn goed. Er is een dalende trend in het aantal storingen op het spoor in de gebieden waar wij volgens de nieuwe methode werken. Ook blijkt dat storingen sneller worden opgelost.
Weten wat er ligt
Voor het doen van goed onderhoud is het belangrijk te weten waar bijvoorbeeld wissels, bovenleiding en seinen zich bevinden en welk type het betreft. Maar ook wat de staat van onderhoud van deze spoorsystemen is. Voor de lopende PGO aanbestedingen is er meer dan voldoende informatie beschikbaar voor partijen om een verantwoorde bieding te doen. Omdat er nog ruimte voor verbetering is, brengt ProRail deze ‘spoordata’ nóg beter in kaart. Ook staan de spooraannemers positief ten opzichte van PGO.