Regionaal spoorvervoer de dupe van tekorten bij ProRail?
Nieuws
De media stonden er vorige maand vol van. ProRail heeft een tekort van een half miljard euro waar het regionaal spoorvervoer de dupe van wordt. Klopt dat? Nee. Het is duidelijk geworden dat er tot 2028 beperkte ruimte is in de rijksbudgetten voor alle ambities die bovenop het huidige programma kenbaar zijn gemaakt voor regionaal spoorvervoer. Vandaag heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu (IenM) de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.
In de brief wordt verslag gedaan van een gesprek dat op 2 oktober gevoerd is tussen IenM en verschillende spoorpartijen. Op de agenda van dit overleg stond ook de herijking van de rijksbudgetten van het Meerjarenplan Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Dat is de subsidiepot waaruit grote vernieuwingsprojecten van weg-, spoor- en waterwegen worden betaald.
Herijking MIRT
In haar brief concludeert de staatssecretaris dat vanwege alle eerder gemaakte keuzes, doorgevoerde bezuinigingen en het bestemmen van de verschillende middelen tot en met 2028 er nog maar weinig financiële ruimte over is voor alle ambities die er nog liggen. Het MIRT-geld dat beschikbaar is (11,1 miljard tot en met 2028) gaat met name naar de verbetering van beveiligingssystemen op het spoor, verbetering van overwegen en het programma hoogfrequent spoor. De herijking van deze rijksmiddelen is erop gericht om binnen het budget te komen tot een optimale set van doelmatige programma's en projecten om de ambities uit de lange termijn spooragenda (LTSA) zoveel mogelijk te realiseren.
Binnenkort stuurt staatssecretaris Mansveld de Kamer een overzicht van alle ingediende projecten en de verdeling van de beschikbare MIRT-gelden voor grote projecten aan het spoor. De definitieve politieke besluitvorming moet nog plaatsvinden. De uitkomsten daarvan worden door de staatssecretaris voorgelegd aan de Tweede Kamer.
Ambitie en budget
De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het Rijk om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen. Daarnaast krijgt ProRail dus MIRT-gelden voor vernieuwingsprojecten om het spoor te verbeteren. Elk jaar spreken we met het ministerie van IenM af wat wij het komende jaar gaan doen en hoeveel geld daarvoor nodig is. En dan krijgen wij de benodigde subsidie.
De afgelopen jaren zijn er tussen ProRail en IenM verschillende gesprekken over de beschikbare middelen voor onderhoud en projecten op lange termijn. Minder geld krijgen is dus iets anders dan dat ProRail nu een tekort heeft op haar begroting of haar financiële administratie niet op orde heeft. Uiteindelijk is het aan de politiek om ervoor te zorgen dat ambitie en budget met elkaar in evenwicht zijn. Wil je hierover meer weten, lees dan ons nieuwsbericht de veelgestelde vragen mét de antwoorden.