Renovatiewerk aan het IJ-viaduct vanaf 15 augustus

Nieuws

6 augustus 2024

Aannemer BAM start vanaf 15 augustus met de grote renovatieklus aan het oude IJ-viaduct op station Amsterdam Centraal. Het IJ-viaduct is een stalen brugconstructie van 100 jaar oud en is toe aan een opknapbeurt. De renovatie gaat enkele maanden duren. De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart.

Wat gaan we doen?

De oude stalen brug ligt onder de sporen 13 tot en met 15 en is omkleed met beton. Om het staal goed te kunnen renoveren, moeten we stukken beton in de meest noordelijke spoorbak en aan de perronwanden van de perrons 5 en 6 over de gehele lengte verwijderen.

BAM verwijdert het beton uit de bak tot op het niveau van de stalen balken. Vervolgens inspecteren ze deze balken en worden ze geconserveerd. Dit houdt in dat ze het staal ontroesten, indien nodig versterken en het staal daarna voorzien van een verflaag voor het voorkomen van nieuwe roestvorming. Als dat af is, stort BAM weer beton en herstellen ze de perronwanden. Deze worden ook opgehoogd.

Wat merken reizigers daarvan?

Het sloopwerk is duidelijk te horen en geeft overlast. Uiteraard doen wij ons uiterste best om hinder te voorkomen. De werkzaamheden vinden zoveel mogelijk overdag plaats.

Het stalen IJ-viaduct in aanbouw, ca. 100 jaar geleden. Dit viaduct draagt de sporen 13 t/m 15 op Amsterdam Centraal. Achter dit viaduct ligt het IJ.
Het stalen IJ-viaduct in aanbouw, ca. 100 jaar geleden. Dit viaduct draagt de sporen 13 t/m 15 op Amsterdam Centraal. Achter dit viaduct ligt het IJ.

Verbouwing van Amsterdam Centraal

ProRail werkt de komende jaren aan het spoor en aan het station van Amsterdam Centraal. Deze werkzaamheden zijn nodig om meer ruimte voor reizigers te creëren in het station, en om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden. Het station wordt te klein. Het aantal reizigers groeit de komende jaren naar verwachting van 200.000 reizigers nu naar 275.000 reizigers in 2030.

Op dit moment werkt ProRail op veel plekken op en rond het station. Zo verbouwt BAM momenteel ook de entree van de westelijke reizigerstunnel. Dura Vermeer vervangt de spoorbrug over de Oostertoegang, terwijl Strukton al het kabel- en leidingwerk verlegt bij de oostelijke reizigerstunnel in het station. Een ander team van Strukton bouwt de vrije kruising van de sporen op de Dijksgracht.

Volg de werkzaamheden

De werkzaamheden op het station zijn ook te volgen in de Bouwapp Verbouwing Amsterdam Centraal. Deze is te downloaden via de appstores. Alle informatie is ook te vinden op www.prorail.nl/amsterdam.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers