Ruim honderd balkpaalbevestigingen vervangen, hoe doe je dat?
Nieuws
Deze week wordt vijf dagen en nachten gewerkt aan de bovenleidingsportalen tussen de Vecht bij Weesp en Naarden. Tijdens deze treinvrije periode gaat onze aannemer het spoor op om de zogenoemde balkpaalbevestigingen te vervangen. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?
De balk en palen vormen samen het bovenleidingsportaal, waaraan de bovenleiding hangt. Deze in totaal 114 bevestigingen zijn aan vervanging toe en de werkzaamheden moeten op beide sporen gebeuren. Er rijden daarom geen treinen op het traject Weesp - Naarden-Bussum. Op dit traject zet NS bussen in.
Ook tussen Hilversum en Almere Poort is deze dagen geen treinverkeer mogelijk. Lees hier meer over de beperkingen voor het treinverkeer.
Het vervangen van de balken en palen is een grote klus voor ProRail en aannemer Swietelsky. Het gaat om 57 portalen, dus 114 aansluitingen. Het zijn er een hoop, en er is flink wat roestvorming. Per aansluiting hebben we ongeveer 1 uur nodig.
Tegelijkertijd werken Strukton en Dura Vermeer aan het spoor met een eigen planning, werkplek en werkgebied.
Dit zijn de balkpaalaansluiten van de bovenleidingsportalen. Regelmatig komen we bouten tegen die vanwege de roest moeilijk loskomen. Een lekkere klus. De verroeste onderdelen worden vervangen door nieuwe gegalvaniseerde onderdelen.
Alleen aan het begin en aan het einde heeft de aannemer toegang tot het spoor. De rest ligt in het natuurgebied Naardermeer, waar geen wegen zijn. Dat levert mooie plaatjes op! En niet iedereen heeft zo’n werkplek.
Doordat de werkplek moeilijk bereikbaar is, werken we met een ‘rijdend magazijn’. Dat gaat met de ploeg mee, zodat we niet iedere keer helemaal terug naar het begin hoeven.
Er reist ook een werkkeet mee. Bij het wisselen van de diensten gaat die mee naar de inzetplaats. Daar worden de oude materialen gelost en de nieuwe geladen. Zo kan de volgende dienst ook weer aan het werk.
(Na 5 dagen en nachten is het werk geklaard. )
Na vijf dagen en nachten is het werk geklaard. En gaan deze mannen weer op naar de volgende klus.
Meer nieuws
-
Bovenleiding beschadigd tussen Leiden en Hoofddorp - Update
11 maart 2020
-
Update Alkmaar: treinen rijden weer, maar wel langzamer
3 maart 2020
-
Den Haag Centraal weer tip-top na 9 dagen werken
2 maart 2020