Schreudersprijs voor spoortunnel Delft
Nieuws
De spoortunnel bij Delft is in de prijzen gevallen. ProRail heeft samen met aannemerscombinatie Crommelijn de Schreudersprijs 2015 gewonnen voor de Willem van Oranjetunnel (de officiële naam van de spoortunnel) bij Station Delft. Het is een prijs voor bijzondere prestaties op het gebied van ondergronds bouwen. De uitreiking vond gisteren plaats tijdens op het congres van het Kenniscentrum voor ondergronds bouwen en ondergronds ruimtegebruik (COB).
Delft nam het op tegen twee andere genomineerden: de Sluiskiltunnel bij Terneuzen en de Markthal in Rotterdam. In voorgaande edities wonnen de renovatie van het Rijksmuseum en de Boortunnel Noord-Zuidlijn in Amsterdam.
Unaniem oordeel jury
De jury sprak in haar oordeel veel lof uit voor het project en liet weten "De kwaliteit van hetgeen is opgeleverd, is hoog. Bovendien heeft het project een zeer grote maatschappelijke waarde voor de stad Delft. Het project steekt met kop en schouder boven de andere inzendingen uit. Daarom heeft de jury unaniem deze inzending als winnaar gekozen voor de Schreudersprijs 2015."
Tunnel
In het hele gebied rond de spoorlijn in Delft wordt grondig gebouwd. In het project werken ProRail en de gemeente Delft samen. In februari 2015 bereikten we daarin een belangrijke mijlpaal: het spoorviaduct langs de oude binnenstad werd vervangen door een tunnel. Daardoor wordt Delft niet langer door tweeën gesneden door de spoorlijn. Treinen rijden nu ondergronds door de eerste tunnelbuis met twee sporen. In 2017 volgt de oplevering van de tweede tunnelbuis met nog eens twee sporen.