Slechtziende en blinde kinderen oefenen met treinreizen
Nieuws
Om treinreizen minder spannend te maken, maakten slechtziende en blinde kinderen van expertisecentrum Visio op donderdag 15 februari een ‘ervaringsreis’ van Eindhoven naar Weert. NS organiseerde deze reis. De vervoerder hoopt dat deze ervaring kinderen vertrouwen geeft om -samen met een begeleider- de trein te pakken.
Hoe treinreizen werkt
“Voor ons is het ook leerzaam”, vertelt stationsmanager Joost van Heeckeren. “Wij zien zo waar de kinderen mee te maken krijgen, welke vragen ze hebben en hoe het reizen met de trein makkelijker gemaakt kan worden.”
Voor kinderen met een visuele beperking kan het spannend zijn om met de trein te reizen. NS vindt het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in de trein. Stationsmanager Joost van Heeckeren legde de kinderen van Visio uit hoe treinreizen werkt en ook wat er allemaal in de trein en op het station te vinden is voor mensen met een visuele beperking.
Samen ervaren
“Reizen met de trein is superleuk, zeker voor kinderen”, weet de stationsmanager. “Maar als je slecht ziet of blind bent, maakt dat het extra spannend. Reizen met de trein met een visuele beperking is heel goed mogelijk. Ik hoop dat wij de kinderen met deze uitleg en ervaring vertrouwen kunnen geven, zodat ze samen met een begeleider of ouder makkelijker met de trein reizen. Voor ons is het trouwens ook leerzaam.”
De groep van twintig slechtziende en blinde kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud, maakte een ervaringsreis van station Eindhoven naar Weert. Een van de deelnemende kinderen: “Dit was de eerste keer dat ik met de trein gereisd heb. Ik vond het wel een beetje spannend. De meneer die de uitleg gaf was heel aardig en kon goed vertellen. Ik zou wel vaker met de trein willen reizen en ga dat aan papa en mama vragen.”
Diverse voorzieningen op stations
Op het station en in de trein zijn diverse voorzieningen voor mensen met een visuele beperking. Denk aan voelbare bordjes en braille op bijvoorbeeld de kaartautomaat, de trapleuningen en de liften. Ook heeft ProRail geleidelijnen gelegd naar een kaartautomaat, de OV Service & Tickets-winkels en de in- en uitcheckpaaltjes of –poortjes. Hier vind je alles over de toegankelijkheid van stations.
Voelbare plattegronden
Op diverse grote stations zijn voelbare plattegronden verkrijgbaar bij de OV Service-winkels. Je kunt ze op een rustige plek in de winkel bestuderen en daarna weer bij de servicebalie inleveren. Ook zijn er thuiskaarten beschikbaar. Hiermee kun je jouw reis rustig thuis voorbereiden. De kleinere thuiskaart is kosteloos te bestellen. Neem daarvoor contact met ons op.
Bekijk de video over voelbare plattegronden Bekijk de video over voelbare plattegronden
Meer nieuws
-
Update over liften en roltrappen op Amersfoort Centraal
20 december 2024
-
Onderhoud aan liften station Almere Poort
14 november 2024
-
Nieuwe trap en roltrap bij spoor 1-2 op Amersfoort Centraal
13 november 2024