Smeer tegen piep in Deventer
Nieuws
Bij Deventer maakt het spoor een bocht van een spoorbrug naar het station. Treinen die door zo’n bocht rijden veroorzaken regelmatig een typisch piepgeluid. Dat is hier ook het geval, maar ProRail pakt de overlast vanaf deze week aan met behulp van smeerinstallaties.
Smeerpotten langs het spoor
Met zogenaamde smeerpotten langs het spoor brengen we een biologisch afbreekbaar smeermiddel op het spoor. Daarmee verminderen we de wrijving tussen de treinwielen en het spoor, de oorzaak van het piepgeluid. Vooral bij droog weer maken de treinen regelmatig snerpend geluid. Omwonenden hebben daar last van. De smeerpotten, ofwel stationaire spoorstaafconditioneringssystemen zoals ze officieel heten, komen op diverse locaties langs het spoor.
Toezegging staatssecretaris
In oktober 2019 zegde staatssecretaris Van Veldhoven tijdens een werkbezoek aan Deventer toe om de oorzaak van het optredende ‘booggeluid’ aan te pakken. ProRail heeft afgelopen jaar locatie-onderzoek gedaan en bekeken waar de smeerpotten het beste kunnen staan. Ook bekeken we hoe we plaatsing zo snel en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren.
Plaatsing kan beginnen
Goed afstemmen met andere werkzaamheden is daarbij cruciaal: in 2022 staan werkzaamheden en aanpassingen aan de wissels bij Deventer in de planning. Ook al lopen we hierop vooruit, we willen er wel rekening mee houden dat plaatsing van de smeerinstallaties goed aansluit op de nieuwe situatie. Begin oktober was het plaatsingsplan duidelijk en begin november kwam de formele opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de plaatsing. Directe actie volgt: al van 4 op 5 november plaatsen we de eerste smeerpotten.
36 stuks
Er komen 36 nieuwe ‘stationaire spoorstaafconditioneringssystemen (sscs’en)’, naast de al aanwezige sscs’en die ProRail standaard al toepast om booggeluid te beperken. De smeerpotten worden aangebracht in verschillende nachten van november t/m januari. De eerste potten worden in de nacht van woensdag 4 op donderdag 5 november geplaatst. Kosten die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hiervoor investeert belopen bijna zeven ton in euro.