Spoorbrug over het water naar Utrecht
Nieuws
Om meer treinverkeer mogelijk te maken bouwt ProRail een tweede spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht. De gigantische brug gaat in onderdelen over het water naar de bouwlocatie. Het eerste transport vertrekt zaterdag 15 april uit de buurt van Rotterdam.
Stuurmanskunst
De spoorbrug is door HSM Steel Structures in delen voorgebouwd op een werf in Schiedam en in Krimpen aan de IJssel. In drie transporten gaan de spoorbogen en rijdekken van de nieuwe brug naar de voorbouwlocatie in Utrecht. Daar worden de onderdelen vanaf een ponton op de kant gereden, waar de brug vervolgens wordt afgebouwd. De transporten zijn een precisiewerkje, de boogdelen van de brug wegen per stuk 600 ton en zijn 56 meter lang, het transport is bijna 9 meter hoog. Dat vergt stuurmanskunst bij het passeren van sluizen en bruggen. Het tweede transport volgt rond 22 april en het derde transport rond 6 mei. Medio november wordt de complete spoorbrug ingevaren tussen de twee bestaande bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal.
Volg de werkzaamheden via onze webcams
Er staan op de bouwlocatie bij het Amsterdam Rijnkanaal twee webcams. Zo kun je de werkzaamheden live volgen, veel kijkplezier!
Meer capaciteit op het spoor
Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn verdubbelt ProRail het spoor van 2 naar 4 sporen, over een lengte van 2 kilometer. Daardoor kunnen er over twee jaar meer treinen op dit traject rijden. Eind 2018 is de spoorverdubbeling klaar.