Spoorsector ontwikkelt nooddienstregeling voor extreem winters weer
Nieuws
Hagel, sneeuw en temperaturen onder nul. Het is 1 december en volgens de meteorologen is vandaag het koudste jaargetijde begonnen. ProRail heeft samen met NS en de regionale vervoerders de koppen bij elkaar gestoken. De vraag was hoe we het spoor bereikbaar houden bij extreem winterse omstandigheden. Dat heeft de dienstregeling bij (extreem) winters weer opgeleverd.
Cruciaal beroep
Kort gezegd komt het neer op de wissels. Als het in heel Nederland sneeuwt of vriest kunnen we uit voorzorg 55 procent van de wissels buiten gebruik zetten. Zo kunnen deze wissels niet vast komen te zitten of voor storingen zorgen. Over de overgebleven wissels kunnen nog zoveel mogelijk treinen rijden en zo is er ruimte om eventuele problemen op het spoor op te lossen. Op landelijk en regionaal niveau kan de dienstregeling worden aangepast.
Nieuw in dit plan is dat er een speciale ‘Nooddienstregeling winter’ kan worden ingezet. Dit is bij zwaar winters weer. Hierbij gaat 92 procent van de wissels buiten gebruik. De overige acht procent wordt beschikbaar gehouden door de storingsploegen van ProRail. Met deze nooddienstregeling kunnen bijvoorbeeld reizigers met een cruciaal beroep toch op plaats van bestemming komen. Alle andere treinreizigers krijgen de oproep om niet met de trein te reizen.
Weer opstarten
Dit gaat over heel Nederland maar het kan ook regionaal bar en boos worden. In de nieuwe aanpak kan de regio met zwaar winters weer worden losgekoppeld van de landelijke winterdienstregeling. Dat houdt in dat alleen in die regio minder of geen treinen rijden.
Als Koning Winter weer is gaan liggen, willen we natuurlijk dat de treinen zo snel mogelijk weer normaal gaan rijden. Dankzij de nieuwe ‘opstartdienstregeling’ zorgt de NS ervoor dat er stap voor stap weer Sprinters gaan rijden. Ook de regionale vervoerders kunnen dan weer aan de slag.
Voorbereiding op winterweer
Om het spoor bereikbaar te houden bij winterse omstandigheden, hebben NS, ProRail en de regionale vervoerders nieuwe plannen gemaakt voor de dienstregeling bij (extreem) winters weer. Zowel op landelijk als regionaal niveau kan de dienstregeling worden aangepast, zodat er meer ruimte ontstaat om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen.
Meer nieuws
-
Betaalbaar spoor: halvering wisselverwarming
13 december 2024
-
Wintermaatregelen in Limburg en Zuidoost-Noord-Brabant
16 januari 2024
-
Bijgewerkt Grootste hinder treinverkeer voorbij
16 januari 2024