Spoortunnels: veiligheid voorop
Nieuws
Nederland kent verschillende spoortunnels, voor zowel reizigers- als goederenvervoer. De Europese Commissie stelt in de verordening ‘veiligheid in spoorwegtunnels’ heldere eisen aan de brandwerendheid van spoortunnels. De Nederlandse spoortunnels zijn gebouwd volgens de Europese eisen en volgens het nationale Bouwbesluit.
Totaalpakket
Brandwerendheid begint met het ontwerp en de constructie van een tunnel. Denk aan inpassing vluchtroutes en het gebruik van brandwerend materiaal. Ook andere maatregelen dragen bij aan brandwerendheid van tunnels. Zoals bijvoorbeeld de schuim –en blusinstallaties in de Betuweroute-tunnels waar goederentreinen rijden. Maar ook goede verlichting bij vluchtroutes. Kortom, brandveiligheid is een totaalpakket waar ook veel techniek bij komt kijken: van ventilatoren en rookmelders tot blus- en detectiesystemen die signaleren dat een trein onverwacht stil staat in een tunnel.
Strenge Europese veiligheidsnormen
De Europese verordening ‘veiligheid in spoorwegtunnels’ schrijft voor dat een spoortunnel bestand dient te zijn tegen brand gedurende een periode die lang genoeg is voor:
- zelfredding , evacuatie van reizigers en personeel alsmede de uitvoering van werkzaamheden voor de hulpverleningsdiensten;
- evacuatie van eventuele bedreigde aanpalende bouwwerken.
ProRail monitort en analyseert continu de brandveiligheid van de spoortunnels in Nederland.Met Rijkswaterstaat bekijken we de komende tijd of en in hoeverre hun bevindingen ook tot aangepaste inzichten voor spoortunnels leiden en om, indien wenselijk, onze tunnels nog veiliger te maken.
Afspraken met partners
Goede afspraken met onze partners maken onderdeel uit van het totaalpakket brandwerendheid. Op regelmatige basis houden we de afspraken en maatregelen met gemeenten, veiligheidsregio's, politie, brandweerkorpsen en vervoerders tegen het licht. Ook houden we geregeld brandoefeningen samen met vervoerders en hulpdiensten. Zodat in noodsituaties snel en goed hulp geboden wordt.