Spoorvernieuwing rond Amsterdam Centraal
Nieuws
Amsterdam Centraal telt nu zo'n 170.000 reizigers per dag. Dat aantal groeit in tien jaar naar ruim 270.000 reizigers per dag. Dus is er in de toekomst behoefte aan meer treinen die sneller kunnen rijden. De sporen rond Amsterdam Centraal zullen daarom worden aangepast.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Op Amsterdam Centraal gaat ProRail meer ruimte maken voor treinen en reizigers. We doen dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De daadwerkelijke uitvoering begint pas in 2020, maar inmiddels zijn we begonnen met zorgvuldige omgevingsonderzoeken voor de Milieueffectrapportage en de Tacéwetprocedure. Ook praten we al met vervoerders en reizigersorganisaties over de omvang en bouwfasering van het project.
Ruimte in het station
Amsterdam Centraal ligt op een stationseiland. Het station zelf kan niet groter worden gemaakt, dus moet ruimte worden gezocht onder en buiten de monumentale perronkappen. Om de perrons en trappen breder te kunnen maken zullen de zogenaamde 'middensporen' verdwijnen. Dat compenseren we door de perrons langer te maken. Daarnaast wordt de Oosttunnel vernieuwd en zullen we de de spoorbruggen ten oosten van het station vervangen. Voorlopig zal de reiziger nog niets merken van de spoorvernieuwing, naar verwachting beginnen we over een jaar of vier met de uitvoering.