Sporen Moerdijkbrug 2,5 week in de steigers

Nieuws

19 juli 2017

ProRail en aannemer Strukton vervangen van dinsdag 25 juli tot en met vrijdag 11 augustus de sporen op de Moerdijkbrug. Dit is een zeer specialistische operatie om ervoor te zorgen dat passagiers- en goederentreinen de brug de komende jaren veilig en betrouwbaar kunnen berijden.

Bekijk: Sporen Moerdijkbrug 2,5 week in de steigers

De sporen op de brug werden in 2003 vervangen. Daarbij is een innovatieve methode gebruikt om te zorgen dat het spoor beter bestand is tegen de vele treinen die er dagelijks overheen rijden. Dit was nodig omdat over de uit 1955 stammende brug steeds meer en steeds zwaardere treinen zijn gaan rijden.

Storingen

De nieuwe methode werkte goed,  maar helaas is gebleken dat het zeer complexe onderhoudswerk aan de sporen in 2013 niet juist is uitgevoerd, waardoor in 2016 diverse spoedreparaties hebben plaatsgevonden met veel hinder voor reizigers en verladers.

Oplossing

Voor de spoorvernieuwing gebruiken we dezelfde methode als in 2003. Dit keer gebruiken we echter langere spoorstaven (lengte 157 meter) om zo min mogelijk spoorstaven met elkaar te hoeven verbinden. Deze verbindingen zijn immers zwakke punten die de kans op storingen vergroten. Naast deze vaste verbindingen zijn er ook zogenoemde ES-lassen, dit zijn kleine openingen in het spoor. Passerende treinen verbinden de twee uiteinden van deze openingen met de wielen, waardoor er contact wordt gemaakt. Door dat contact weet de verkeersleiding waar de treinen zich bevinden. Deze ES-lassen gaan maximaal tien jaar mee. Om deze lassen over tien jaar vakkundig te kunnen vervangen, maken we onder de lassen lasgaten van 50 bij 50 centimeter.

Verstevigen brug

Naast het werk aan de sporen maakt Strukton ook de brug zelf stijver, waardoor de sporen minder gaan doorhangen. De brug zelf bestaat uit vijf dekken. Die ondersteunen de sporen onvoldoende waardoor de uiteinden doorbuigen en uiteindelijk scheuren. Om dat te voorkomen bevestigt de aannemer onder de brug extra stukken staal.

Samenwerking

De periode waarin we aan de sporen op de Moerdijkbrug werken, is in intensief overleg met de aannemer, reizigersorganisaties, vervoerders, verladers en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bepaald. Alle  partijen zijn het er over eens dat de 18-daagse buitendienststelling in deze periode gegeven de omstandigheden de juiste is. Dit omdat in de zomer minder reizigers en verladers hinder ondervinden van deze vernieuwingswerkzaamheden.

Reisplanner

Als gevolg van de werkzaamheden rijden er tussen 25 juli en 11 augustus geen goederen- en passagierstreinen over de Moerdijkbrug, tussen Dordrecht-Breda en Dordrecht-Roosendaal. Voorkom verrassingen en check de reisplanner voor vertrek. Goederentreinen rijden om via de Betuweroute en via Woerden-Utrecht.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers