Sporen Utrecht Centraal: 22 augustus zet ProRail de kroon op het werk

Nieuws

11 augustus 2016

Gemiddelde leesduur: {time} minuut Gemiddelde leesduur: {time} minuten

Nog héél even zitten we middenin een week vol werkzaamheden. Vooral vanaf woensdag 17 augustus wordt er veel werk verzet. Maandag 22 augustus plukken reizigers er de vruchten van. En veel ook. Coördinerend bouwmanager Han de Hilster (ProRail) blikt vooruit.

Het is in augustus nog flink aanpoten voor iedereen die aan de Utrechtse sporen werkt, maar de afronding is in zicht. Maandag 22 augustus wordt een flinke kroon op al dat werk gezet. “We nemen een nieuw station – Utrecht Vaartsche Rijn – in gebruik. Ook station Zuilen gaat weer open en alle acht sporen tussen Lunetten en Utrecht zijn in bedrijf,” zegt Han de Hilster.

Tijdwinst

“Je kunt wel zeggen dat we de afgelopen tijd het hart van Utrecht Centraal en omgeving hebben verbouwd, zowel aan de noord- als aan de zuidzijde. Alle werkzaamheden zijn erop gericht om meer en sneller treinverkeer mogelijk te maken. De sporen liggen nu in rechte lijnen, naast elkaar. We hebben veel wissels weggehaald en daarmee is de kans op verstoringen minder geworden.  Dat merken we nu al. Richting Arnhem is er een kleine tijdwinst geboekt die de dienstregeling robuuster maakt. Ook hebben we de krappe bochten uit het spoor gehaald, waardoor treinen minder schokkerig rijden. Meer rijcomfort voor de reizigers dus.”

Hogere snelheid

Maar dat is niet alles. Han: “We nemen vanaf donderdag 18 augustus de hogesnelheidswissels richting Arnhem in dienst. Dat is echt een heel groot onderdeel van de spoorvernieuwing. Treinen kunnen met hogere snelheid door deze wissels rijden. Deze wissels hebben we in het paasweekend geplaatst en werden vanaf toen al vanaf één kant bereden. Op diezelfde donderdag gaan we ook rijden over de nieuwe beveiliging.

Perron 6

Er zijn nog meer gedaantewisselingen: “Perron 6 (spoor 14 en 15) is gloednieuw met een dito overkapping. Het is bovendien breder gemaakt, met het oog op de groei van het aantal reizigers. Ook zijn alle sporen aan de zuidzijde helemaal klaar. We gaan in één klap van vier naar acht sporen. Diezelfde dag nemen we ook station Utrecht Vaartsche Rijn in gebruik; het overstapstation dat de sporen in de richting van Lunetten-Houten en Bunnik-Driebergen bedient. En ter hoogte van de Nicolaas Beetsstraat werken we aan een ondergrondse betonnen wand die de trillingen van voorbijrijdende treinen beperkt. Die ronden we de komende maand af.”

Geen lauweren

Met al deze veranderingen zijn de verbouwingen en buitendienststellingen op Utrecht Centraal die écht grote impact hebben, voorbij. Veel tijd om op hun lauweren te rusten, is er toch niet voor de medewerkers van ProRail en de aannemers. In de herfstvakantie volgen er aan de noordzijde van Utrecht nog de nodige werkzaamheden.

Feiten en cijfers

  • Hogesnelheidwissels zijn 120 meter lang (de ‘gewone’ wissels zijn 32 meter)
  • Tijdens de spoorvernieuwing zijn er in totaal zo’n 80 wissels weggehaald
  • Station Utrecht Vaartsche Rijn heet zo omdat het station over de Vaartsche Rijn heen is gebouwd
  • Perron 6 is circa 3 meter breder geworden
  • Er werken in zo’n ‘groot’ weekend zo´n 500 mensen aan het Utrechtse spoor

Reisinformatie

De spoorvernieuwing heeft met enige regelmaat gevolgen voor het treinverkeer, maar vooral in de zomerperiode is dat het geval. Voorkom daarom verrassingen en raadpleeg voor vertrek altijd even de Reisplanner.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers