Staatssecretaris: ze werkten zich slag in rondte

Nieuws

6 december 2016

De opening van station Utrecht Centraal is ophanden. In een serie interviews met betrokken partijen als NS, gemeente Utrecht, ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail blikken we terug op de ontwikkeling en de toekomst van het station. In deze aflevering staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu). "Heel Nederland kan meegenieten van het eindresultaat."

Wat betekent het nieuwe Utrecht Centraal voor de mobiliteit in Nederland?

Utrecht Centraal is natuurlijk hét spoorknooppunt van Nederland. Om het groeiende aantal reizigers aan te kunnen, was het nodig om het station te vernieuwen.  Het nieuwe station biedt ruimte aan 100 miljoen reizigers per jaar. Dat is ruim 65 miljoen meer dan het aantal waar het oude station op berekend was! Ook belangrijk: de sporen onder en rond het station zijn uitgebreid en 'recht gelegd'. Minder wissels, dus. Dit is goed voor de doorstroming en betrouwbaarheid van het treinverkeer én nodig om het zogeheten spoorboekloos reizen in straks mogelijk te maken op de drukste trajecten in Nederland. Reizigers kunnen op die trajecten dan elke tien minuten en Intercity of Sprinter nemen.

Wat ik ook erg belangrijk vind, is dat het aantrekkelijk is om met de fiets naar de plek te komen waar je als reiziger je trein, bus of tram wilt pakken.  Daarom worden op Utrecht Centraal 22.000 extra fietsparkeerplekken gebouwd. Als al die plekken er straks zijn, is de fietsenstalling in Utrecht de grootste ter wereld. Dat vind ik echt iets om trots op te zijn.

Is Utrecht Centraal een voorbeeld voor meer stationsprojecten in de toekomst?

Ja, Utrecht Centraal is absoluut een voorbeeld van waar een station nu en de komende decennia aan moet voldoen. Namelijk een plek waar het prettig verblijven is, waar je als reiziger snel en makkelijk je weg vindt en waar alle verschillende soorten (openbaar) vervoer op een slimme manier op elkaar zijn afgestemd. Aan het prettige verblijf draagt overigens ook de directe omgeving van het station bij - met het mooie muziekpaleis, het vernieuwde Jaarbeursplein en het gloednieuwe stadskantoor. Je kunt je toch haast niet voorstellen dat de ontwerpers die zich hier in de vorige eeuw al over bogen met een blanco vel begonnen?

Wat vindt u het meest bijzonder aan het project Utrecht Centraal?

De verbouwing van Utrecht Centraal is niet één project, maar een hele reeks projecten - zowel op het spoor als daaromheen. Het meest bijzondere vind ik dat tijdens alle ingrijpende werkzaamheden het station en het spoor grotendeels gebruikt konden blijven worden. Hierdoor kon de hinder voor reizigers zo beperkt mogelijk blijven. Dat dit mogelijk was, is te danken aan een goede en strakke planning. Maar voorál aan al die mensen die vaak onder grote tijdsdruk werkten aan het spoor, de perrons en de stationshal zelf. Als de rest van Nederland op één oor lag of weekend vierde, werkten deze mensen zich een slag in de rondte om in de beperkte tijd die ze hadden al het werk af te krijgen. En van het eindresultaat kan heel Nederland nu meegenieten.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers