Start plaatsing geluidsscherm langs HSL in Zoetermeer
Nieuws
De voorbereidende werkzaamheden voor het plaatsen van een nieuw geluidsscherm in Zoetermeer starten op 9 mei. De werkzaamheden duren tot donderdagochtend 12 mei. Het geluidsscherm komt te staan aan de westzijde van de hogesnelheidslijn (HSL). De aannemer werkt dag en nacht.
Geluidsoverlast verminderen
Het nieuwe scherm wordt 400 meter lang en vier meter hoog. Het scherm komt ten noorden van het al bestaande scherm te staan, ter hoogte van voetbalvereniging sv DSO. Met de plaatsing van het geluidsscherm wordt de geluidsoverlast door treinen verminderd. Als alles volgens planning verloopt, is het nieuwe scherm begin 2023 klaar.
Dag- en nachtwerk
De aannemer voert overdag voorbereidende werkzaamheden uit. Denk aan het inrichten van het werkterrein en het op locatie brengen van materialen. Het meeste werk vindt ’s nachts plaats: van zondagnacht tot en met donderdagnacht tussen 24.00 en 5.30 uur. De aannemer werkt in de nacht, omdat er dan geen treinen rijden over de HSL en de spanning dus van de bovenleiding kan. Zo kunnen we veilig dicht bij het spoor werken.
Ook in de weekenden van 11 juni, 10 september en 8 oktober zijn er dag en nacht werkzaamheden. Er rijden dan geen treinen. Tussen 25 juli en 14 augustus vinden geen werkzaamheden plaats, vanwege het zogenoemde bouwvak. De aannemer plaatst tijdens deze treinvrije momenten palen in de grond als fundering voor het nieuwe scherm. Op deze fundering komen vervolgens de stijlen waarin de geluidabsorberende panelen kunnen worden geschoven.
2400 meter scherm al aangepast
In de laatste drie maanden van 2021 paste ProRail het bestaande, 2400 meter lange scherm langs de HSL al aan. De transparante panelen zijn toen vervangen door panelen die geluid absorberen. Met het plaatsen van het nieuwe stuk scherm zijn straks alle bovenwettelijke maatregelen in Zoetermeer uitgevoerd, zoals door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) bepaald.
Bovenwettelijke maatregelen
Het geluid dat de treinen op de HSL maken past binnen de wettelijke geluidsnormen. Toch ervaren omwonenden overlast van het treinverkeer op het traject sinds dat de HSL is gaan rijden in 2009. Om de geluidswaarden verder te beperken, heeft het ministerie van I&W in 2015 besloten om bovenwettelijke maatregelen te nemen op meerdere plekken langs de HSL. Deze maatregelen voeren we nu uit.
Geluidsmaatregelen op meerdere locaties
We treffen ook geluidsmaatregelen in andere gemeentes. In Lansingerland zijn de werkzaamheden eind 2022 klaar. De maatregelen in de gemeentes Zwijndrecht en Hoeksche Waard zijn inmiddels afgerond. In Kaag en Braassem staan nog maatregelen in de planning voor eind 2022. In totaal vervangen we tien kilometer transparante schermen voor geluidabsorberende schermen en plaatsen we drie kilometer aan nieuwe schermen.
Bijzondere samenwerking
Het ministerie van I&W is opdrachtgever van de geluidsmaatregelen. BAM Infra voert de geluidsbeperkende maatregelen uit in opdracht van Infraspeed Maintenance B.V., de operationele beheerder van de HSL.
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024