Start sloop woningen Babberich
Nieuws
Inmiddels is gestart met de sloop van twee woningen in Babberich. Deze woningen zijn door ProRail aangekocht in het kader van de aanleg van het derde spoor in Zevenaar. De woningen zijn de enige woningen die moeten worden gesloopt vanwege het Tracébesluit voor de aanleg van het derde spoor. Volgens de huidige inzichten wordt medio 2017 gestart met de realisatie van het spoor en dit zal tot in 2018 doorlopen.
Tracébesluit vernietigd, maar aanleg kan doorgaan
De Raad van State heeft in mei jl. het tracébesluit voor de aanleg van het derde spoor Zevenaar tot aan de Duitse grens vernietigd. Het beroep dat enkele omwonenden hadden aangetekend is (deels) gegrond verklaard maar de rechtsgevolgen van het besluit blijven geheel in stand.
In het tracébesluit, dat al in juli 2013 werd vastgesteld, is beschreven waar het derde spoor komt te liggen, welke aanpassingen aan het spoor worden verricht en welke maatregelen worden getroffen om optreden (milieu)effecten te voorkomen en/of te beperken.
Het besluit van de Raad van State was op het gebied van trillingen gebaseerd op de ‘Beleidsregel trillinghinder spoor’ uit 2012, maar de Raad oordeelde in oktober 2013 dat deze beleidsregel niet helemaal voldeed om het aspect trillingen voor tracébesluiten te beoordelen. Op dat moment werd al duidelijk dat het tracébesluit Zevenaar op dit punt onvoldoende was gemotiveerd.
Nadere motivering
In 2014 werd de Beleidsregel trillinghinder spoor aangepast en diende de staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu een nader trillingsrapport in. De nadere motivering op basis van dit rapport en de nieuwe Beleidsregel heeft de rechterlijke toets doorstaan. Doordat deze nadere motivering volgens de rechter voldeed, konden de rechtsgevolgen van het tracébesluit in stand blijven. Hierdoor konden verdere juridische procedures, zoals onteigening, aanvragen van vergunningen en de afhandeling van schadeverzoeken, gewoon doorgaan.
Noodzaak 3e spoor
Het derde spoor komt er omdat de capaciteit van het huidige spoor tussen Zevenaar en Oberhausen niet toereikend is om de verwachte hoeveelheid goederentreinen vanaf de Betuweroute en reizigerstreinen vanaf Arnhem te verwerken. Door de aanleg van een derde spoor van Zevenaar tot aan de Duitse grens, in aansluiting op een derde spoor tussen de grens en Oberhausen, ontstaat meer capaciteit en wordt het goederenvervoer op dit traject gescheiden van het personenvervoer.