Start vernieuwing Almere Centrum

Nieuws

25 september 2020

Alles moet er straks weer schoon en fris uitzien. Een brede en overzichtelijke passage door de hal geeft reizigers uitzicht over het Stationsplein en het Mandelaplein. De bestrating van beide pleinen loopt door in de stationshal en hierdoor krijgt het vernieuwde station Almere Centrum twee voorkanten. Zo ziet het station er in december 2021 uit. Aandacht voor sfeer, veiligheid en klimaat, meer groen, minder steen en beton én waar de wind minder vat op heeft. Het station Almere Centrum uit 1987 wordt weer een aantrekkelijk station waar het fijn is binnenkomen of een reis te beginnen.

De vijf fasen 

In opdracht van ProRail voert aannemer Hegeman Bouw&Infra het werk in vijf fasen uit. Na elke fase verplaatsen we de werkzaamheden naar een  andere plek in het station. Zo blijven de looproutes  langere tijd gelijk en wijzigen ze alleen bij de overgang naar een nieuwe fase. 

De werkzaamheden zijn van 5 oktober 2020 tot december 2021.

  • Fase 1: oktober 2020 tot en met maart 2021 
  • Fase 2: maart tot en met mei 2021
  • Fase 3: mei/juni tot en met augustus 2021
  • Fase 4: augustus tot en met oktober 2021
  • Fase 5: oktober tot en met november 2021
  • Centrale hal van station Almere Centrum
    Centrale hal van station Almere Centrum
  • Het Mandelaplein voor het station
    Het Mandelaplein voor het station
  • De stationshal
    De stationshal
  • Het busstation bij Almere Centrum
    Het busstation bij Almere Centrum

Fase 1

Fietsenstalling West

De kleine fietsenstalling aan de kant van het WTC pakken we als eerste aan. De onderste verdieping maken we ‘bouwklaar’. Er komen glazen puien die voor meer transparantie en sociale veiligheid zorgen.

Stationshal

Tegelijkertijd beginnen we met de stationshal aan de kant waar de Service en Ticket zit. Deze blijft tijdens de verbouwing gewoon open. Er zal altijd één in/uitgang open blijven. We maken eerst het station klaar voor het werk; de tegels gaan eruit en er worden palen geboord om de nieuwe constructies te kunnen opbouwen. Er wordt niet geheid. Boren geeft minder geluidsoverlast. 

Lift centrumkant buiten gebruik

De lift aan de centrumkant van het station is tot eind mei 2021 buiten gebruik. Tijdens de verbouwing  is er lange tijd helemaal geen lift meer op het perron van de sporen 3 en 4. Daarna plaatst de aannemer de nieuwe transparante glazen lift. Pas in fase 2 gaat ook de lift bij de sporen 1 en 2 buiten gebruik. Treinreizigers die uitsluitend kunnen reizen als er een lift of hellingbaan op het station is, kunnen gebruik maken van een taxi van vervoersbedrijf Transvision.

Ontmanteling technische huisjes perrons

Op de perrons ontmantelen we de eerste technische huisjes. De tegels gaan eraf en de uitgang die vanaf fietsenstalling west komt, verdwijnt. Hierdoor ontstaat er op het perron beter overzicht en krijgen reizigers meer ruimte.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers