Stations gewaardeerd met ruime voldoende
Nieuws
Reizigers gaven in 2023 onze stations een gemiddeld rapportcijfer van 7,21. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor (SBM) 2023. Dit cijfer is lager ten opzichte van vorig jaar. ProRail en NS voeren dit jaarlijkse onderzoek uit om te weten hoe reizigers over de stations denken. Hierdoor weten we ook waar we nog verbeteringen kunnen doorvoeren.
Drukker op stations
Na drie coronajaren met hogere gemiddelde cijfers lijkt de stationswaardering in 2023 weer meer in lijn met de scores van vóór de pandemie.
Gemiddelde rapportcijfers
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
6,94 |
7,03 |
7,11 |
7,15 |
7,27 |
7,31 |
7,32 |
7,21 |
Tabel: Landelijk rapportcijfers stationswaardering
Bekijk het complete rapport Bekijk het complete rapport
Recordscore voor Klimmen-Ransdaal
Het meest gewaardeerde station van Nederland is wederom Klimmen-Ransdaal. Dit station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn kreeg van reizigers afgelopen jaar een 8,7. Dit is de hoogste score ooit sinds de waardering gemeten wordt. Reizigers waarderen dit station om de mooie ligging in het heuvelige landschap, en vanwege het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras. Aan dezelfde Heuvellandlijn is ook de nummer twee Schin op Geul.
Lage Zwaluwe eindigde op de laatste plek met een 4,6. Ondanks verbeteringen, zoals vernieuwing van het perron en de verlichting, blijven reizigers het station sfeerloos vinden. Het station ligt op afstand van het dorp en naast de snelweg. ProRail en NS doen onderzoek naar hoe ze het station kunnen verbeteren. Ook Den Helder Zuid kreeg een onvoldoende: een 5,4. Dat station gaan we verbeteren.
Bekijk wat we gaan doen op Den Helder Zuid Bekijk wat we gaan doen op Den Helder Zuid
Verbinding met omgeving cruciaal
De twee stations met een onvoldoende laten duidelijk zien hoe belangrijk de verbinding tussen station en omgeving is, stelt Sebastiaan de Wilde, directievoorzitter van NS Stations. “Deze stations zijn functioneel op orde, maar ze liggen te ver van de bewoonde wereld. Een station krijgt pas een ziel als het verbonden is met zijn omgeving.”
Hij vervolgt: “Niet voor niets is wat ons betreft het station een belangrijk knooppunt voor meer dan alleen de trein. Daarom hebben afgelopen jaar ook 89 initiatieven van omwonenden, sociale ondernemers en andere maatschappelijke partners een plek gekregen op onze stations.”
Werk aan de winkel
Uit de scores blijkt dat er op veel stations nog werk aan de winkel is, vindt Karen te Boome, directeur ProRail Stations. “Wij willen dat reizigers zich op die stations prettiger voelen. Denk aan een fijne beschutting, comfortabele wachtruimte en voldoende winkelaanbod.”
ProRail en NS hebben voldoende kennis en ervaring om aangename en kwalitatief goede stations te ontwikkelen, stelt ze.
In verbouwing
ProRail en NS blijven werken aan het verbeteren van stations. Zo zijn afgelopen jaar onder andere stations Dordrecht Zuid, Naarden-Bussum, Almere Centrum, Roermond en Tiel verbouwd.
Ook dit jaar werken we hard. Zo wordt binnenkort het gloednieuwe station Ede-Wageningen opgeleverd. Ook de stations Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid en Groningen maken we klaar voor de toekomst.
Top 10
In de Stationsbelevingsmonitor houden wij samen met NS bij hoe reizigers onze stations waarderen. En dat levert natuurlijk elk jaar een mooi lijstje op. Op een speciale pagina vind je de top 10 van 2023.
Meer nieuws
-
Eerste keuzes voor toekomst spoorlijn Leiden – Dordrecht gemaakt
18 december 2024
-
Vernieuwde ov-knoop Eindhoven Centraal weer een stap dichterbij
13 december 2024
-
Puzzel mee: doorontwikkeling MerwedeLingelijn
11 december 2024