Sterk staaltje: inschuiven spoorbrug Theemswegtracé
Nieuws
De Rotterdamse haven is 4 april het décor van spectaculair spoorwerk: het inrijden van één van de twee spoorbruggen in het nieuwe Theemswegspoortracé. Het gaat om de brug over de Rozenburgsesluis. ProRail adviseert het Havenbedrijf Rotterdam bij de aanleg van het Theemswegtracé. De brug is gebouwd door Iemants/Smulders uit België en heeft een staalgewicht van 4.500 ton. Hij is bijna 177 meter lang, 30 meter hoog en 20 meter breed: genoeg ruimte voor een dubbel spoor! Mammoet rijdt het gevaarte over de sluis heen naar zijn definitieve locatie.
De inrijdoperatie is gestart op 3 april. De brug is eerst zes meter omhoog getild en om hem te verplaatsen zijn er zogeheten self-propelled modular transporters onder geplaatst. Daarop is de brug richting de Rozenburgsesluis gereden, om vrijdagnacht over een ponton de oversteek te maken naar de oostkant. De brug vervolgt zijn weg over een speciaal hiervoor aangelegde baan van gebroken puin en zand, via de bestaande Neckarweg, richting zijn definitieve positie. Zaterdagavond 4 april plaatst Mammoet hem op de twee steunpunten. Bekijk de animatievideo om te zien hoe de verplaatsing verloopt.
Live thuis te volgen
Het spreekt voor zich dat op het Theemswegtracé in lijn met de adviezen van het RIVM gewerkt. De veiligheid en gezondheid van de medewerkers staan voorop. Voor een veilige inrijdoperatie en vanwege Corona/Covid-19 is het werkgebied niet open voor publiek. De hele operatie is via webcams te volgen op www.portofrotterdam.com/theemswegtrace
Oplossing knelpunt
Het Theemswegtracé waarvan de aanleg 300 miljoen euro kost, moet het knelpunt bij de Calandbrug bij Rozenburg oplossen. Deze stalen hefbrug voor trein- en wegverkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.
Bouwcombinatie
SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemantsen, bouwt in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam de onderbouw voor het toekomstige spoor van het Theemswegtracé; een ruim vier kilometerlang traject van een betonnen viaduct en twee stalen boogbruggen.
Meer nieuws
-
Open dag op de Zuidas
20 oktober 2021
-
Online kijkje in de keuken bij Delft Campus
23 maart 2021
-
Informatieavond Rijswijk
18 februari 2021