Stremmingen voorbij tussen Utrecht en Eindhoven
Nieuws
Vanochtend is het spoor tussen Boxtel en Eindhoven weer in dienst genomen. Dit luidt het einde in van een zomer vol met werkzaamheden tussen Utrecht en Eindhoven.
Stabiele baan essentieel
Het spoor was op meerdere plekken toe aan vervanging, want een stabiele baan is essentieel voor de functionaliteit van het spoor. Eerder deze zomer vonden daarom werkzaamheden plaats in Culemborg om de baanstabiliteit te verbeteren. Vrijdagochtend vroeg zijn de werkzaamheden bij Liempde succesvol en volgens planning afgerond. Doordat beide projecten zijn afgerond kan het reguliere treinverkeer tussen Utrecht en Eindhoven worden hervat. Door de aanpassingen is het weer mogelijk om 140 kilometer per uur te rijden, zonder de snelheidsbeperking van 100 kilometer per uur die sinds 2018 tussen Utrecht en Geldermalsen was opgelegd.
Complimenten voor het projectteam van Swietelsky en ProRail en dank aan alle reizigers voor hun begrip en geduld.
Een uitdaging voor ons en de reiziger
De werkzaamheden deze zomer waren een uitdaging op verschillende gebieden, stelt Dimitri Kruik, Regiodirecteur van Regio Zuid: “Als ik aan al het spoorwerk op ons belangrijkste traject naar het zuiden denk, denk ik aan ingewikkeld werk met vernieuwende technieken in het hart van de spoorbaan. Dit geldt zowel voor de unieke toepassing van de baanstabiliteit tussen Culemborg en Geldermalsen, als de nieuwste generatie supersnelle wissels bij Liempde.”
Het is voor de omgeving niet altijd makkelijk geweest om op tijd op de juiste plek van bestemming te komen en we willen dan ook iedereen bedanken voor het geduld en het vertrouwen in ProRail. Daarnaast zijn we de gemeentes heel dankbaar voor hun medewerking. Na de werkzaamheden is het spoor duurzamer, minder gevoelig voor storingen en toekomstbestendig. Met veel dank ook aan onze aannemer Swietelsky die, soms bij hele hoge temperaturen, beide projecten volgens planning heeft afgerond. Dimitri: “Innovatief en met veel vakmanschap zijn de complexe projecten afgerond. Grote complimenten voor ons gezamenlijke projectteam van Swietelsky en ProRail, en ook dank aan alle reizigers voor hun begrip en geduld bij de omleidingen.”
PSS Culemborg
In Culemborg hebben we een nieuw fundament onder het spoor aangebracht. Dat fundament bestaat uit een 30 centimeter dikke PSS-laag. Dat is een heel fijnmazig, cementachtig zand dat voornamelijk in Duitsland wordt gebruikt. Deze PSS-laag verbetert de draagkracht en zorgt, in combinatie met een drainagesysteem, voor de juiste afwatering van het regenwater. Aannemer Swietelsky heeft de PSS-laag op een bijzondere manier aangebracht, namelijk met de PM1000-URM. Deze trein van een kilometer lang graaft de oude ondergrond uit, legt het nieuwe fundament aan en bouwt het spoor vervolgens zelfstandig weer op.
Vervanging hogesnelheidswissels Liempde
Vanaf 9 augustus zijn in Liempde twaalf wissels vervangen, waarvan acht hogesnelheidswissels. Dit zijn de eerste wissels van dit type die in Brabant komen te liggen. Deze wissels zijn minder storingsgevoelig en slijten minder snel waardoor minder onderhoud nodig is.